BREAKING NEWS! Descinderi ale politistilor din Bucuresti la palatele tiganilor pistolari din Lugoj, care o vara intreaga au terorizat orasul     O ambulanta a fost implicata intr-un accident, marti seara, la Dumbravita, fiind raniti si preluati de un alt echipaj atat medicul, cat si asistenta    Procurorul Codrin Gavra, de la DNA Timisoara, isi petrece concediul de odihna tocmai in Mexic, pentru a evita intalnirile cu viitori inculpati    Fostul premier Sorin Grindeanu ar putea prelua sefia ANCOM, unde va avea un salariu lunar de 10.000 de euro     Parcarile TimPark nu se scumpesc nici in 2018, au decis consilierii locali, un abonament lunar general urmand sa coste 42,84 lei    De maine intra in vigoare masura legislativa ce va acorda detinutilor 12 zile la fiecare 60 de zile executate in conditii necorespunzatoare

Cat costa viata unui om? Instantele din Timisoara au obligat firmele de asigurari la plata unor sume cuprinse intre 100.000 de lei si 300.000 de euro

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestEmail this to someoneBuffer this pageShare on TumblrShare on Yummly

 

tir 1

In timp ce autocamioanele inmatriculate in Bulgaria au devenit un adevarat pericol public pe soselele din Romania, fiind implicate in peste 35 la suta din numarul accidentelor grave produse in tara noastra, societatile de asigurare de la sud de Dunare refuza in mod constant sa achite despagubirile la care sunt obligate de catre instantele de judecata. In aceasta situatie se afla si un om de afaceri din Timisoara, care, de mai bine de noua ani, incearca sa recupereze peste 300.000 de euro de la o firma de asigurari din Sofia, dupa ce parintii sai si alte trei rude au pierit in urma unui accident rutier provocat de un tir bulgaresc. Drama s-a produs pe soseaua Timisoara – Arad, la km 10, in ziua de 1 iunie 2004, cand autocamionul marca Renault, condus de cetateanul bulgar Kanev Valeri Borissov, de 49 de ani, a intrat intr-o depasire neregulamentara si a izbit in plin un autoturism Mercedes, inmatriculat in Germania, ce se indrepta catre Timisoara. Impactul a fost atat de violent, incat patru dintre ocupantii masinii au decedat pe loc, iar un al cincilea pasager a fost transportat urgent la spital, insa nu a mai putut fi salvat. “In urma impactului, autovehiculul marca Mercedes a fost proiectat in afara suprafetei carosabile, iar autotrenul a descris o miscare de rotatie de 180 de grade, dupa care a intrat intr-un sant. Pasagerii autoturismului Mercedes, Dabija Ioan, Dabija Florica, Briscan Gheorghe, Briscan Elisabeta si Emrich Michael au decedat, mortile acestora fiind violente si datorandu-se politraumatismelor survenite prin accident rutier”, a precizat procurorul de la Parchetul de pe langa Judecatoria Timisoara care a intrumentat dosarul accidentului, in rechizitoriul prin care cetateanul bulgar a fost trimis in judecata pentru omor din culpa. “Apreciem ca invinuitul Kanev Valeri Borissov se face vinovat de moartea celor 5 persoane, intrucat nu a pastrat distanta suficienta fata de autovehiculul din fata sa, care sa-i permita sa opreasca fara a pune in pericol siguranta celorlalti participanti la trafic”, a mai subliniat procurorul la finalul anchetei. “A fost cea mai neagra zi din viata mea! Nici acum, dupa 12 ani, cand imi amintesc de acel accident cumplit, nu pot sa-mi stapanesc durerea pricinuita de pierderea parintilor mei”, spune Ionel Briscan, care in timpul procesului, alaturi de fratele sau, s-a constituit parte civila cu suma de 1,1 miliarde de lei vechi, reprezentand daune civile si morale. De asemenea, si celelalte parti vatamate au solicitat instantei de judecata obligarea vinovatului la plata unor daune civile si morale in valoare de 600.000 de euro si 600 milioane de lei vechi.

Judecatoria Timisoara a decis ca patru vieti pierdute intr-un accident rutier valoreaza 300.000 de euro

sentinta despagubiri

In ciuda imprejurarilor clare in care s-a produs accidentul, cercetarea judecatoreasca a durat mai bine de doi ani. In ianuarie 2007, judecatoarea Diana Busca, de la Judecatoria Timisoara, a pronuntat o hotarare istorica, evaluand moartea traumatica a unei persoane la suma de 60.000 de euro. Astfel, prin sentinta penala nr. 198/25.01.2007, inculpatul Kanev Valeri Borissov a fost condamnat la o pedeapsa de 6 ani de inchisoare, iar Biroul National Bulgar al Asiguratorilor de Autovehicule, reprezentat in Romania de SC Arvus International – Broker de Asigurare – Reasigurare SRL Bucuresti, sa plateasca daune totale de 300.000 de euro si 15.000 de lei. “Din pacate, aceasta sentinta a fost imposibil de pus in aplicare, intrucat nu am gasit un executor judecatoresc din Romania care sa accepte misiunea de a face o executare silita in Bulgaria. Legislatia este foarte ambigua, iar cei care, initial, au acceptat acest dosar executional, ulterior ne-au abandonat fara nicio explicatie. Nu au mai raspuns la telefon, la fax, la mesaje”, spune Ionel Briscan, referindu-se la Societatea Civila Profesionala de Executor Judecatoresc Stefan Viorel Dinu. De altfel, la sfarsitul lunii decembrie 2009, executorul din Bucuresti a fost somat sa restituie dosarul executional, fiind acuzat cu formularea unei plangeri penale si sesizarea Camerei Executorilor Judecatoresti Bucuresti. “Va punem in vedere sa ne trimiteti neintarziat si de indata dosarul executional de punere in executare silita a titlului executoriu ce il constituie sentinta penala nr.198 pronuntata in sedinta publica din 25.01.2009 de catre Judecatoria Timisoara, cu cele sase cereri ce stau la baza intocmirii acestui dosar executional nesolutionat nici pana in prezent sau de atata timp. Daca nu veti da curs nici prezentei, vom face plangere penala impotriva dumneavoastra, cu toate consecintele ce decurg de aici, si vom sesiza Camera Executorilor Judecatoresti de pe langa Curtea de Apel Bucuresti, drept parte responsabila civilmente, pentru recuperarea sumelor in cauza si a daunelor pricinuite noua din culpa comuna”, se mentioneaza in adresa trimisa executorului care s-a retras din executarea bulgareasca. “Nu am reusit sa recuperam dosarul executional, ceea ce ne determina sa credem ca, pentru Stefan Viorel Dinu, au primat interesele societatii de asigurare din Bulgaria”, mai spune Ionel Briscan. Pe de alta parte, executorul judecatoresc Voislav Stapanov, din Camera Executorilor Judecatoresti Timisoara, spune ca executarea silita a unui debitor dintr-o tara a Uniunii Europene este cat se poate de simpla, cand este vorba despre profesionisti. “O sentinta pronuntata in Romania este opozabila si poate fi pusa in aplicare in orice tara a Uniunii Europene. In cazul de fata, este necesara angajarea unui executor judecatoresc din Bulgaria, care sa puna in aplicare sentinta Judecatoriei Timisoara, dupa ce se investeste cu formula executorie. Sigur ca este nevoie ca sentinta sa fie tradusa in limba bulgara si autentificata la notar”, explica executorul Voislav Stepanov.

Tribunalul Timis “evalueaza” viata unei persoane accidentate mortal pe o sosea din Ungaria la 100.000 de lei si 500.000 de forinti

ungureanu1

Un alt caz in care instantele de judecata au obligat o societate de asigurare la plata unor despagubiri consistente, in baza unor polite de asigurare, a fost solutionat, recent, de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie. S.C. Generali Romania Asigurare Reasigurare S.A. va fi nevoita sa vireze in contul unor timisoreni nu mai putin de 120.000 de euro, in urma unui accident de circulatie produs in Ungaria. Conform actiunii civile inregistrate, in 2013, pe rolul Tribunalului Timis, numita Ladininia Ungureanu si fiul ei, Nicolae Stefan Ungureanu, au cerut instantei obligarea firmei de asigurari Generali Romania la plata a 22.000 de euro, reprezentand cheltuielile legate de transportul la Timisoara, inmormantarea si pomana defunctului Ungureanu Toader, decedat in Ungaria in urma unui accident de circulatie, dar si a sumei de 1 milion de euro, reprezentand daune morale pentru suferinta provocata de pierderea sotului, respectiv a tatalui persoanelor reclamante. “In fapt, potrivit sentintei penale pronuntate in data de 19.04.2012 de catre Judecatoria Orasului Budaors, Ungaria, numitul Taraban Florin Marian a fost condamnat pentru provocarea accidentului de circulatie din data de 14.08.2008, ce a cauzat decesul sotului, respectiv tatalui subsemnatilor, Ungureanu Toader. Drept urmare, prin sentinta penala s-a statuat dreptul nostru la acordarea despagubirilor solicitate, cata vreme numitul Taraban Florin Marian a condus autovehiculul Ford Sierra cu numarul de inmatriculare SR538C, intrand in coliziune cu autoturismul Ford Mondeo cu numarul de inmatriculare SRY436, condus de defunctul Ungureanu Toader, provocand acestuia fracturi costale, craniene, contuzie cerebrala, fara ca viata sa-i mai pota fi salvata, decesul acestuia survenind la data de 17.08.2008. Autoturismul marca Ford Sierra condus de Taraban Florin Marin era proprietatea decedatului, autoturism asigurat de societatea parata, potrivit celor doua polite de asigurare cu valabilitate 13.08.2008 – 11.09.208, respectiv 17.07.2008 – 15.08.2008, sens in care, subsemnatii, in calitate de mostenitori, suntem indreptatiti la recuperarea daunelor produse prin fapta savarsita de numitul Taraban Florin Marian, pe cale separata, cata vreme, in cadrul procsului penal desfasurat in Ungaria, aceste despagubiri nu ne-au fost acordate, potrivit legislatiei in vigoare in Ungaria, ci directionate pe alta cale. Mai mult, subsemnatii am incercat contactarea firmei de asigurari din Germania – Generali Versicherung AG Munchen, in vederea recuperarii daunelor, insa nici pana in prezent nu ni s-a raspuns solicitarilor si nu am fost despagubiti”, au relatat reclamantii in actiunea civila, cu precizarea ca societatii de asigurare ii incumba o raspundere patrimoniala directa, izvorata din contractul de asigurare. “In calitate de asigurator, nu face plata nici pentru inculpat, nici alaturi de acesta, ci isi indeplineste propria obligatie stipulata prin contractul de asigurare, ceea ce reprezinta substanta raporturilor dintre asigurat si asigurator”, au mai adaugat petentii in actiunea civila. Dupa ce, initial, Tribunalul Timis a decis despagubirea familiei Ungureanu cu 541.415 forinti, echivalentul in lei la data platii, adica putin peste 1.700 de euro, si 100.000 de lei, reprezentand daune morale, Curtea de Apel Timisoara a admis apelul reclamantilor si a schimbat, in parte, hotararea. Astfel, judecatorii instantei de apel au decis despagubirea Ladiniei Ungureanu si a lui Nicolae Ungureanu cu cate 60.000 de euro, solutie care, in februarie 2016, a fost mentinuta si de Inalta Curte de Casatie si Justitie.

solutie portal UNg

Vehiculele inmatriculate in Bulgaria provoaca 35% din accidentele rutiere produse de straini pe soselele din Romania

Revenind la cazul accidentului provocat, in 2004, de bulgarul Kanev Valeri Borissov, care inca nu a fost “decontat” de firma de asigurare, trebuie sa spunem ca, potrivit datelor aflate in evidenta Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, cele mai multe dosare de dauna avizate ca urmare a accidentelor rutiere survenite pe teritoriul Romaniei sunt provocate de vehicule inmatriculate in Bulgaria. Accidentele produse de masinile inmatriculate in Bulgaria reprezinta aproape 35 la suta din totalul de circa 5.000 de dosare avizate in semestrul I al anului 2015, ca urmare a accidentelor produse in tara noastra de vehiculele inmatriculate in Uniunea Europeana si alte state membre ale Sistemului International Carte Verde. Daunele avizate ca urmare a accidentelor produse de vehiculele din Bulgaria sunt in continua crestere, numarul acestora evoluand pe acelasi trend puternic ascendent pe care s-a inscris inca de la aderarea Romaniei la Uniunea Europeana. In tot anul 2015, numarul acestora a fost de 3.155, fata de numai 204 cate s-au inregistrat cu 10 ani in urma, respectiv in 2006, adica de 15 ori mai mare. “Daca vehiculul vinovat provine dintr-un stat membru al Spatiului Economic European (SEE) si detine o asigurare RCA/ Carte Verde, pagubitul trebuie sa se adreseze Biroului Carte Verde din Romania (BAAR), care va identifica corespondentul de pe teritoriul Romaniei al societatii de asigurare straine (a vinovatului). Ulterior, pagubitul trebuie sa se adreseze acestui corespondent pentru a aviza si regulariza dauna. Daca societatea de asigurare nu are corespondent numit pe teritoriul Romaniei, gestionarea cazului de dauna se va face prin BAAR. Tot la BAAR trebuie sa se adreseze si pagubitii care au fost loviti de o masina inmatriculata intr-o tara care a aderat la sistemul international Carte Verde, care nu face parte din SEE (cum este cazul Turciei)”, se precizeaza intr-un comunicat al Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor… (D.C.)

 

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestEmail this to someoneBuffer this pageShare on TumblrShare on Yummly

Leave a Reply

%d bloggers like this: