NORUL TOXIC! Concernul german „Continental“ AG, acuzat polueaza masiva estul Timisoarei, in ciuda investitiilor “teoretice” in instalatiile de filtrare

protest continentalFabrica de anvelope a concernului german „Continental“ AG din Timisoara, una dintre cele mai importante investitii straine din vestul tarii, a adus in pragul disperarii locuitorii din zona de est a orasului de pe Bega. Oamenii reclama faptul ca nivelul ridicat al poluarii are efecte dezastruoase asupra starii lor de sanatate si distruge lent mediul inconjurator.


„De cand a inceput productia de anvelope, toata zona a fost parjolita de norii toxici din atmosfera. In gradina nu se mai face nimic, degeaba mai plantam rosii sau ceapa, se usuca imediat. Am avut meri si piersici, care s-au uscat si a trebuit sa-i tai. Via nu mai rodeste ca altadata, face niste boabe mici si amare. Fetita mea, de la trei ani si jumatate a suferit o afectiune cronica la caile respiratorii, care a devenit cronica. Am discutat de mai multe ori cu ei, sa puna filtre, sa nu mai evacueze acei nori toxici in atmosfera, de regula, noapte, dar am primit doar asigurari ca totul este in ordine, ca ei detin autorizatii de la Mediu. Este de condamnat pasivitatea autoritatilor in fata suferintei atator oameni. Chiar nu e nimic de facut? Dezastru!“, se intreaba revoltat Vasile Grigoriu, a carui casa, situata pe strada Avram Imbroane nr. 62, chiar vizavi de fabrica, se afla mai tot timpul in zona critica a norului toxic.

Mirosul greu, de cauciuc ars, strabate tot cartierul, iar aceasta alterare brusca a aerului este resimtita imediat cand ajungi in acea parte a orasului, chiar daca la cativa pasi se afla Padurea Verde. „Cand intru in zona, imediat dupa calea ferata, de la bariera, se simte un miros greu de cauciuc. Aerul devine aproape irespirabil. In ultimii ani, cei de la Continental au incercat sa mai puna filtre, sa dea drumul la acei nori toxici – de care vorbeste toata lumea – doar la miezul noptii, pentru a fi resimtita cat mai putin. Dar tot degeaba… Iarna se simte cel mai tare“, ne spune postasul care imparte corespondenta in cartierul din preajma UMT, cu rugamintea sa nu-i facem public numele pentru a nu fi luat martor la zecile de procese.

Confirmarea faptului ca poluarea zonei de est a orasului a devenit o problema, ignorata de autoritati, a venit si din partea politistului de proximitate care asculta pasurile oamenilor din cartier, de la Sectia 5 Politie. „Principala problema reclamata de oameni este poluarea. Asociatiile de proprietari de pe strazile Copernic, Albinelor si Ion Ionescu de la Brad au incepu sa stranga semnaturi pentru ca acestei fabrici sa nu i se prelungeasca autorizatia de mediu, daca nu-si rezolva problemele cu poluarea“.

In ciuda indolentei cu care edilii Timisoarei trateaza acest subiect, Comisariatul Judetean Timis al Garzii de Mediu monitorizeaza fabrica de cauciucuri a „Continental“ AG si chiar a aplicat o sanctiune pentru lipsa autorizatiei de functionare. „Au fost aplicate si amenzi in valoare de 600 milioane de lei vechi, pentru functionare fara autorizatie de mediu. Au contestat sanctiunile in instanta, insa noi am castigat. Sigur, erau in curs de reautorizare, dar la vremea respectiva, in vederea acordarii avizului final, am facut masuratori si am prelevat probe de vegetatie pentru a constata daca este vorba despre poluare, respectiv un risc major pentru mediului inconjurator, sau doar despre un inconfort al mirosului provocat  populatiei din zona“, spune fostul comisar sef al Garzii de Mediu Timis, Marian Eperies.

Un angajat a dat fabrica in judecata, dupa ce a contactat o boala profesionala

SANYO DIGITAL CAMERADe altfel, confirmarea faptului ca insusi mediul de lucru din interiorul fabricii de anvelope Continental din Timisoara este toxic a venit din partea unui fost angajat, care a formulat plangeri penale impotriva reprezentantilor companiei germane pentru a fi despagubit ca urmare a contactarii unei boli profesionale.

In plangerea depusa la Parchet, reclamantul Nicolae Suditu a relatat modul in care s-au comportat managerii germani dupa ce a fost concediat, iar instantele de judecata au hotarat reangajarea sa si plata retroactiva a salariilor. I-au refuzat accesul la vechiul loc de munca, argumentul folosit fiind “legislatia germana” care ar guverna relatiile de munca in interiorul acestor societati comerciale cu capital strain. “Sunt angajat al societatii comerciale Continental Automotive Romania SRL din 12.01.2004, avand functia de programator. In 18.04.2008 mi-a fost desfacut disciplinar contractul de munca. Am contestat in instanta aceasta hotarare de concediere. In 13.11.2009, Curtea de Apel Timisoara a hotarat repunerea partilor in situatia anterioara emiterii actului de concediere si a obligat unitatea angajatoare la plata unei despagubiri egale cu salariile indexate, majorate si reactualizate cu celelalte drepturi de care as fi beneficiat ca si salariat. Conducerea  SC Continental Automotive Romania SRL m-a invitat sa ma prezint la servici in data de 08.02.2010, pe Calea Martirilor 1989, nr. 1 Timisoara, cerinta careia m-am conformat. Ulterior, conducerea fabricii a impiedicat punerea in aplicare a deciziei definitive si irevocabile prin nepunerea la dispozitia expertului contabil a documentelor necesare stabilirii drepturilor salariale indexate, majorate si reactualizate”, precizeaza Nicolae Suditu in plangerea penala.

Mai mult, fostul angajat al Continental acuza echipa manageriala ca i-a conditionat reintegrarea in fostul loc de munca de executarea unui control psihologic. “Mentionez conditionarea reintegrarii de executarea unui control psihologic de catre subsemnatul, control psihologic nesolicitat nici unui alt angajat care ocupa functia pe care o ocup eu, de programator. La observatia mea privind faptul ca aceasta solicitare reprezinta o discriminare evidenta fata de ceilalti colegi, conducerea Continental Automotive Romania a renuntat la solicitarea efectuarii unui control psihologic”, mai spune reclamantul, indicand faptul ca, desi instanta de judecata a stabilit reangajarea pe vechiul loc de munca, i s-a interzis in mod constant accesul in unitatea de productie. Ulterior, avocatul sau, Adrian Garboveanu, i-a castigat procesele cu angajatorul german. „I-am castigat toate procesele cu angajatorul german, a fost reintegrat la vechiul loc de munca, este adevarat, cu mare greutate, si urma sa negociem plata unor salarii compensatorii pentru a nu deschide un proces prin care sa dovedim ca clientul meu, in perioada cat a lucrat in acea fabrica, a contactat o boala profesionala. Desi, initial, Nicolae Suditu a pretins ca despagubire suma de un milion de euro, absolut nerealista in aceasta situatie, am avut cateva runde de negocieri cu conducerea fabricii si am ajuns, de comun acord, la decizia de a fi despagubiti cu cuantumul a 30 de salarii nete. Spre surprinderea mea, imediat dupa ce i-am comunicat ca, in urma negocierilor, am obtinut plata a 30 de salarii compensatorii, Suditu si-a dat demisia si a plecat de buna voie din fabrica”, spune Adrian Garboveanu, cu precizarea ca de atunci nu l-a mai vazut pe clientul sau. „Astept sa vad ce solutie vor da procurorii la plangerea mea penala. Nu este posibil sa vina nemtii sa-si faca legi proprii in Romania, batandu-si joc de angajati”.

„Timisoara, oras-gradina care miroase ca un canal de scurgere!”

robu-crize

In urma cu un an, in octombrie 2015, primarul Nicolae Robu s-a aratat atat de revoltat de poluarea de la Continental si Azur, incat a dat un ultimatum: ori reducerea poluarii, in termen de sase luni, la nivelul a cel mult 50 la suta din cat prevad normele europene, ori demararea demersurilor de relocare in afara Timisoarei. ,,M-am saturat și de Continental, si de Azur, și de altele care nu au fost identificate. M-am saturat de promisiuni și de angajamente. Eu le-am spus celor care au venit la mine ca nu ma intereseaza cat investesc. Daca reduc poluarea astfel incat sa nu mai deranjeze timișorenii, este bine. Nu ma impresioneaza cifrele cu care vin, ci rezultatele favorabile. Pana acum, nicio promisiune nu s-a indeplinit. Aseara, pur si simplu, asa poluare era inca de la Spitalul Judetean incat am inceput sa lacrimez, fiind in masina. Am avut in vedere si poluarea fonica. La un moment dat, cineva a discutat cu mine despre o investitie de 150 de milioane de euro. Nu putem sa ne complacem intr-un stat de genul acesta, de lumea a treia, in care oricine poate face ce vrea. Nu avem cadru legal, noi le cerem sa se reloce si nadajduiesc ca si legislatia din Romania se va schimba. In Timisoara nu se aproba investitii poluante. Unii isi fac planuri de afaceri in ideea ca vor reusi sa rezolva cu aprobarile. Sunt foarte nemultumit de ceea ce se intampla’’, a declarat Nicolae Robu cu privire la acest subiect.

Printre protestatarii exotici impotriva poluarii de la Continental se numara și soprana Diana Pap, care a ales un mod inedit de a protesta in fața fabricii de la Padurea Verde: dezbracata, cu o masca de gaze și un trandafir roșu in mana. „Timisoara, oras-gradina care miroase ca un canal de scurgere. Nu spun ca polueaza, nu am de unde sa stiu. Dar spun ca pute. Toti avem nas si se simte”, a acuzat Diana Pap.

In ciuda atator reclamatii, reprezentantii Continental AG sustin ca mirosul exista, dar nu este toxic. „Fabrica de la Timisoara este cea mai moderna unitate de productie a concernului din Europa. Standardele din Germania sunt pastrate si in Romania, de aceea nu se poate spune ca am lucra cu alte unitati de masura. Acel nor toxic despre care se vorbeste atat este, de fapt, abur industrial. Intr-adevar, mirosul exista, dar nu este toxic. Asa spun masuratorile. Fiecare fabrica, fie ca produce detergenti sau ciocolata, degaja in atmosfera un miros specific. In cazul nostru, este vorba despre miros de cauciuc. Suntem in curs de prelungire a autorizatiei de mediu si speram sa nu fie nici o problema“, spune purtatorul de cuvant al companiei „Continental“ AG Timisoara.

Inaugurata in luna octombrie 2000, fabrica de anvelope din Timisoara este cea mai mare investitie a concernului Continental AG in Romania, fiind evaluata la peste 300 milioane de euro. Intinsa pe o suprafata de 16,5 hectare, fabrica de la Padurea Verde are aproape 1.500 de angajati si produce 35.000 de anvelope pe zi. Si inca un amanunt deloc de neglijat: Continental AG este cel mai mare contribuabil la bugetul Timisului, contribuind cu 6% la PIB-ul judetului… (D.C.)

Precizare! Ancheta poate fi citita si in ziarul Banatul azi, care poate fi cumparat de la toate chioscurile de presa din Timisoara!

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply