Companiile de ridesharig Uber, Bolt si Clever, disperate ca vor fi scoase de pe piata si 20.000 de taximetristi vor ramane fara loc de munca

Reprezentantii companiilor de ridesharing Uber, Bolt si Clever, care concureaza piata taximetriei din Romania desi nu dispun de parcuri proprii de autovehicule, atrag atentia ministrului Razvan Cuc ca, in ciuda faptului ca si-a luat angajamentul, inca nu a elaborat actul normativ care sa reglementeze functionarea acestor aplicatii, iar de saptamana viitoare aceste servicii vor fi in imposibilitatea de a mai functiona. Iata un comunicat de presa facut public de Smile Media, care s-ar ocupa de imaginea acestor companii.


“In plina campanie electorala, ministrul PSD al Transporturilor, Razvan Cuc, nu isi respecta promisiunea si risca inchiderea aplicatiilor de mobilitate urbana care sunt folosite de peste 2,5 milioane de romani. Si asta pentru ca tergiverseaza adoptarea unui act normativ pentru reglementarea industriei de ridesharing.

La sfarsitul lunii martie, Razvan Cuc a semnat modificarile aduse la legea taximetriei exact asa cum i-au fost cerute de patronii firmelor de taxi, care isi doresc reinstaurarea monopolului pe piata transportului public de persoane. Astfel, in acea Ordonanta de Urgenta “a strecurat” mai multe prevederi restrictive la adresa industriei ridesharing, a pasagerilor si soferilor parteneri care muncesc prin intermediul acestor aplicatii. Toate aceste masuri urmeaza sa intre in vigoare de saptamana viitoare si vor face practic imposibila functionarea in continuare a acestor servicii. 

Cu toate acestea, la acel moment, ministrul Transporturilor si-a luat angajamentul ca in maxim o luna va veni cu o ordonanta de urgenta si pentru industria de ridesharing. In acest sens, Razvan Cuc a format un grup de lucru la nivelul Guvernului care ar fi trebuit sa se ocupe de elaborarea actului normativ pentru crearea cadrului legal pentru functionarea in bune conditii a aplicatiilor, astfel incat acestea sa nu fie afectate de modificarile aduse legii taximetriei.

Timpul a trecut, iar ministrul Cuc nu s-a intalnit cu nimeni din industria ridesharing si a refuzat orice cale de dialog care sa conduca la gasirea unei solutii legislative pentru evitarea inchiderii aplicatiilor.

Daca ministrul Cuc nu va veni cu un text de act normativ in urmatoarea sedinta de Guvern care sa deblocheze situatia, atunci 2,5 milioane de pasageri vor ramane fara transport si 20.000 de soferi parteneri fara venituri. Statul roman poate sa piarda aproximativ 21 de milioane de euro din taxe si impozite (conform studiului PricewaterhouseCoopers). In marile orase unde Bolt, Clever si Uber functioneaza 2,5 milioane de romani vor avea neplacuta surpriza de a nu mai putea folosi aceste aplicatii.

Care vor fi implicatiile? Cu doua saptamani inainte de alegeri, 2,5 milioane de romani trebuie sa sune la dispecerate si sa astepte un taxi doar. Si pentru ca cererea va depasi cu mult oferta de masini, si mai multi oameni isi vor scoate masinile. Consecinta: orase blocate, trafic si mai sufocant, oameni si mai nervosi.

In aceste conditii, ramane de vazut daca intentia ministrului Cuc de a scoate de pe piata serviciile de ridesharing in plina campanie electorala vor avea efecte negative. Sunt peste 2,5 milioane de cetateni care folosesc in prezent aplicatiile Uber, Bolt si Clever, peste 20 de mii de soferi parteneri care aduc un venit familiilor prin intermediul acestor platforme si 21 de miloane de euro taxe catre stat.

Pentru toti, inchiderea aplicatiilor ar putea fi un motiv suficient de bun sa se mobilizeze in urmatoarele doua saptamani”, se mentioneaza intr-un comunicat publicat de presa centrala. (I.P.)

UPDATE! Reprezentantul celor trei companii de ridesharing, Catalin Codreanu, ne-a contactat pentru a preciza ca textul care a fost preluat, azi, de presa nationala, nu reprezinta punctul de vedere oficial al celor trei companii de ridesharing. “Aceasta asa-zisa scrisoare nu ne apartine, nu reprezinta pozitia oficiala a celor trei companii. Noi nu ne-a fi permis sa facem presiuni asupra ministrului Razvan Cuc pentru a reglementa industria de ridesharing. Este posibil ca, in urmatoarea perioada, sa iesim cu o scrisoare deschisa, insa, deocamdata, nu s-a pus aceasta problema. Nu pot face speculatii privind autorul acestui text, insa cu siguranta nu provine de la Uber, Bolt sau Clever”, a precizat Catalin Codreanu.   

Leave a Reply