Barometrul Calitatii Vietii 2024, realizat de Universitatea de Vest din Timisoara in parteneriat cu Primaria Municipiului Timisoara, arata un nivel record de incredere: 71% dintre timisoreni cred ca orasul se indreapta intr-o directie buna, cel mai mare procent din 2016 incoace. De asemenea, 86% dintre respondenti se declara multumiti de calitatea vietii in Timisoara.
Tinerii si femeile sunt cei mai optimisti, in timp ce gradul de incredere este mai redus in randul varstnicilor si al persoanelor cu venituri mici.
„Este o veste care ne bucura, dar care vine si cu o mare responsabilitate. Increderea timisorenilor ne obliga sa continuam munca, sa ridicam standardele si sa construim in continuare un oras modern, functional si in care ne place sa traim”, spune Dominic Fritz, primarul Municipiului Timisoara.
Cand vine vorba de Romania, optimismul scade: doar 31,4% cred ca tara merge intr-o directie buna.
Timisorenii se declara multumiti in special de relatiile cu familia (93%) si de nivelul propriu de educatie (87%). In schimb, doar 60% sunt satisfacuti de situatia lor financiara, iar sanatatea este o preocupare tot mai frecventa: 1 din 3 considera ca este domeniul in care orasul trebuie sa intervina urgent.
In ceea ce priveste infrastructura, cele mai bine cotate servicii sunt: accesul la magazine si supermarketuri (91%), iluminatul public (87%), spatiile pietonale si publice (84%).
Cele mai mari nemultumiri raman traficul auto (nemultumiti 69% dintre respondenti), transportul feroviar (42%) si starea drumurilor (41%).
Transportul public este folosit frecvent de aproape jumatate dintre locuitori (49,4%), un procent stabil de trei ani, semn ca innoirea flotei de transport public din ultimii ani da rezultate. Apreciate sunt apropierea de casa a retelei de transport public si confortul, dar persista nemultumiri privind frecventa si punctualitatea mijloacelor de transport.
Provocari majore raman curatenia in oras si parcarile in cartiere. 59% dintre timisoreni se declara multumiti de curatenia din oras, in usoara crestere, dar ramane una dintre principalele nemultumiri. In prima parte a acestui an, Municipalitatea a infiintat propria companie de salubrizare, menita sa puna calitatea serviciilor inaintea profitului.
Lipsa locurilor de parcare este cea mai semnalata problema la nivel de cartier, insa gradul de satisfactie e in usoara crestere (de la 38% la 41%), semn ca demolarea garajelor si crearea de noi locuri de parcare incepe sa fie resimtita. O schimbare importanta fata de editia trecuta: sanatatea a devenit principalul domeniu pe care timisorenii l-ar aborda cu prioritate daca ar fi in locul primarului. Ca urmare, chestionarul de anul acesta contine intrebari suplimentare despre sistemul medical si obiceiurile de sanatate ale locuitorilor – de la dotari si calitatea actului medical, la frecventa vizitelor la medic.
„Barometrul Calitatii Vietii este un proiect pe care l-am inceput in 2016, ca sa intelegem mai bine cum se traieste in Timisoara. Colectam date dupa o metodologie europeana, folosita si in alte orase mari din Europa. Ne intereseaza atat calitatea vietii timisorenilor la nivel personal – cum se simt, ce nevoi au – cat si perceptia despre oras: infrastructura, mediu, servicii publice. In fiecare an alegem un domeniu pe care il cercetam mai in detaliu – anul acesta, a fost implicarea timisorenilor in viata sociala”, spune Marius Matichescu, Decanul Facultatii de Sociologie si Psihologie, coordonatorul Barometrului.
Cercetarea a fost realizata printr-un sondaj de opinie publica, desfasurat in perioada noiembrie 2024 – februarie 2025, pe un esantion de 2.355 de persoane cu varsta de peste 18 ani din Municipiul Timisoara. Esantionul a fost stratificat in functie de gen si varsta, iar datele au fost colectate atat fata in fata (1.402 respondenti), cat si online (953 respondenti), acoperind 36 de cartiere ale orasului.
Chestionarul pentru editia de anul acesta a Barometrului Calitatii Vietii este public si poate fi completat online pe:
https://e-uvt.questionpro.com/a/TakeSurvey?tt=RlwbIqjIeRMECHrPeIW9eQ%3D%3D
(Primaria Timisoara, Serviciul Comunicare)