Stimati locuitori ai judetului Timis,
In ultimele zile au aparut in spatiul public luari de cuvânt ale unor inalti oficiali ai Judetului Timis, care dezinformeaza opinia publica.
Afirmatiile acestora, extrem de vehemente, nu au nicio baza reala. Se incearca o culpabilizare a RETIM pentru lucruri care in realitate sunt generate de lipsa de actiune a autoritatilor sau de blocajele generate de catre acestea.
In opinia noastra, acuzatiile grave lansate la adresa RETIM nu au ca motivatie grija reala fata de populatie si mediu ci, probabil, strict interese economice.
Cateva dintre cele mai grave afirmatii:
RETIM ar fi depozitat ”la gramada” deseurile colectate separat de cetateni
Statia de Sortare din Ghizela: 7.000 tone/an de deseuri reciclabile, 2.000 tone/an catre reciclatori, restul valorificat energetic – 90% din cantitate deviata de la depozitare
Linia de sortare reciclabile din Statia de Sortare Timisoara: 25.000 tone/an – nu a putut fi operata intre octombrie 2023 si aprilie 2025
RETIM a preluat Statia de Sortare Timisoara in octombrie 2023, complet nefunctionala si fara autorizatie de mediu. Compania a reusit sa o repuna in functiune intr-un timp record raportat la problemele gasite si la bugetul avut la dispozitie. In luna iulie 2024 Statia era functionala.
Cu toate eforturile depuse, in mod total inexplicabil, autorizatia de mediu a fost emisa abia in 7 mai 2025, la 17 luni de la depunerea cererii, cu trei saptamâni inainte de finalizarea contractului RETIM.
In lipsa autorizatiei de mediu Statia nu a putut fi operata, fiind nevoiti sa transferam catre Ghizela deseurile colectate din Timisoara si imprejurimi, fara ca in Ghizela sa existe capacitati pentru tratarea acestora.
Statia de Sortare Timisoara a fost construita de RETIM in anul 2010 si predata gratuit in anul 2018 catre Primaria Municipiului Timisoara, primarul de la acea vreme decizând ca aceasta sa fie operata de COLTERM S.A.
La Ghizela s-ar fi depasit capacitatea de depozitare si Depozitul trebuie inchis
In iunie 2025 gradul de umplere al Celulei 2 era de aproximativ 90% (ridicari topo raportate la volumul depozitabil prevazut in proiectul de inchidere autorizat). Aceasta permite continuarea exploatarii celulei pentru minimum un an.
Aceasta perioada poate sa ajunga chiar catre doi ani daca Statia de Sortare Timisoara va fi exploatata corespunzator, reducându-se semnificativ cantitatea de deseuri ajunsa la Ghizela.
Mai mult decât atât, durata poate fi extinsa printr-o masura simpla, deja propusa de RETIM catre Consiliul Judetean Timis, respectiv cresterea cu câtiva metri a inaltimii de depozitare, pentru care sunt necesare doar o expertiza autorizata si acceptul autoritatilor publice.
Indiferent de situatie, exista timp suficient ca deschiderea Celulei 3, ce intra in obligatia Consiliului Judetean Timis, sa fie finalizata, fara a fi necesara inchiderea Ghizelei si transferul deseurilor in alte judete.
La Ghizela precum si in Timis ar exista poluare din cauza levigatului
Factorii de mediu sunt strict monitorizati in Ghizela: nici aici si nici in râul Timis si cu atât mai putin in râul Bega (cu care nu exista conexiune), nu a fost inregistrata din vina operatorului vreo poluare in cei peste 12 ani de operare.
Levigatul se produce prin descompunerea deseurilor depuse in interiorul celulelor de depozitare (impermeabilizate), cantitatile produse fiind crescute si de precipitatii. Celula 2 are o suprafata de 7 hectare. Prezenta levigatului in interiorul celulelor depozitului sau chiar la suprafata acestora este un lucru normal in exploatare si nu duce la poluare.
Acest proces este controlat, levigatul generat este tratat prin doua statii de epurare (osmoza inversa). In râul Timis este evacuata doar apa rezultata in urma tratarii. Calitatea apei este monitorizata de autoritati, prin analize efectuate de laboratoare acreditate.
Depozitul s-ar fi umplut mai repede din cauza RETIM
In judetul Timis se produc peste 220.000 tone de deseuri in fiecare an. In Statia de Sortare Timisoara ar trebui tratate aproximativ 130.000 tone/an. In Ghizela, capacitatea de tratarea este de cel mult 95.000 tone/an.
RETIM opereaza la capacitate maxima instalatiile din Ghizela, reusind sa deviem de la depozitare aproximativ 25.000 tone/an. Din acestea aproape 20.000 tone sunt rezultatul eforturilor si investitiilor proprii ale RETIM, ele fiind valorificate energetic la fabricile de ciment (cu toate ca autorizatia de mediu permite depozitarea acestora).
In schimb, Statia de Sortare Timisoara practic nu functioneaza de la sfârsitul anului 2018. Acest fapt, coroborat cu lipsa retehnologizarii ei a facut ca an de an la Ghizela sa ajunga suplimentar peste 60.000 tone/an de deseuri care nu erau prevazute in contract.
Situatia a fost tot timpul cunoscuta de catre toate autoritatile publice. Dovada este si faptul ca in anul 2021 Consiliul Judetean Timis a adoptat (prin Hotarâre) Planul Judetean de Gestiune a Deseurilor, unde se recunoaste necesitatea unor investitii majore (de ordinul zecilor de milioane de Euro) in infrastructura judeteana de procesare a deseurilor.
Aceste investitii ar fi trebuit sa fie in operare inca din anul 2024. Lipsa lor, coroborata cu capacitatea de procesare reala, redusa, a instalatiilor existente (deopotriva in Timisoara cât si in Ghizela) a condus la depozitarea unor cantitati suplimentare semnificative precum si la situatia actuala a Depozitului.
Care sunt consecintele?
Decizia Consiliul Judetean Timis de a infiinta o societate prin care acesta sa administreze Depozitul Ghizela (si ulterior Statia de Sortare Timisoara) nu rezolva probelele sistemului de gestiune a deseurilor si nici nu aduce mai multa expertiza, competitie sau o mai mare transparenta.
Problemele actuale nu sunt legate de operarea infrastructurii, ci de lipsa acesteia.
Pe termen scurt aceasta decizie va duce la cresterea costurilor de operare pe care le vor plati cetatenii direct sau indirect, in cazul in care activitatea va fi finantata din bugetele autoritatilor publice.
Cresterile de tarife, nejustificate, vor veni si din cauza costurilor suplimentare de transport pâna la depozite aflate in alte judete (Hunedoara sau Arad).
Activitatea noastra a fost si este una transparenta: putem dovedi realitatea. Avem totodata speranta ca autoritatile publice vor intelege ca solutiile reale vin in urma conlucrarii cu operatorii din mediul privat, care au dovedit de-a lungul timpului competenta si implicare, precum si din asumarea obligatiilor lor legale, in special in ceea ce priveste dezvoltarea infrastructurii de procesare a deseurilor, atat de necesara. (Retim, Comunicat)