„Der letzte Mann” (Ultimul om), din 1924, capodopera a expresionismului tarziu regizata de Friedrich Wilhelm Murnau, ramane unul dintre cele mai influente filme ale erei mute, un tur de forta vizual care a schimbat modul in care privim povestea cinematografica fara dialoguri. Este despre demnitate, identitate si prabusire sociala, spus aproape exclusiv prin limbajul corpului si al camerei.
Scenariul il urmareste pe portarul unui mare hotel berlinez (interpretat de Emil Jannings), un barbat mandru de uniforma sa stralucitoare, simbol al statutului si al respectului comunitatii. Cand batranetea il face incapabil sa-si indeplineasca datoria fizica, este retrogradat la pozitia de ingrijitor al toaletei. Povestea se transforma intr-o meditatie dureroasa despre modul in care societatea judeca oamenii dupa aparente si roluri, nu dupa valoarea lor umana.
Jannings ofera una dintre cele mai expresive interpretari din istoria cinemaului mut. Fara intertitluri care sa explice emotia, chipul si gesturile sale spun totul: mandria, rusinea, disperarea si, in final, resemnarea. Cadrele in care isi ascunde umilinta fata de vecini sunt printre cele mai sfasietoare momente pe care cinemaul mut le-a produs.
Murnau isi asuma o tinta aproape nebuneasca: spune toata povestea fara intertitluri (exceptand epilogul, impus de studio). Este o dovada a credintei absolute in capacitatea imaginii de a comunica singura, direct, emotie si sens. Rezultatul este o fluiditate rara in filmul mut.
Epilogul fericit, in care portarului i se intampla o neasteptata rasturnare de situatie, a fost cerut de producatori. Murnau introduce aceasta sectiune cu un ton aproape autoironic, ca o concesie transparenta. Multi critici il considera un comentariu metacinematic: un final fericit fortat intr-o lume care nu ofera astfel de luxuri. Filmul este una dintre cele mai impresionante demonstratii ale puterii imaginii pure.
Sunteti asteptati miercuri, 3 decembrie 2025, la ora 18, in Amfiteatrul B din Spitalul Judetean.
In deschidere, va vorbi cineastrul Gheorghe Sfaiter.
„Der letzte Mnn” este subtitrat in romaneste si are o durata de 90 de minute.
Intrarea este libera.
NOTA: Programul „cinemavindek” este rezultatul unei colaborari intre Spitalul Judetean de Urgenta „Pius Brinzeu”, Universitatea de Medicina si Farmacie „Victor Babes” si Asociatia pentru ATI „Aurel Mogoseanu” ̶ toate trei din Timisoara. Coordonator este publicistul Doru Botoiu, din a carui arhiva provin filmele care sunt proiectate in cadrul acestor manifestari.

