Universitatea de Vest din Timisoara (UVT) in colaborare cu Flex, partener din cadrul Grupului Partenerilor Strategici GPS-UVT, a derulat un micro-studiu de perceptie dedicat evaluarii perceptiei Inteligentei Artificiale (IA) in viata personala si profesionala.
Cercetarea s-a desfasurat in perioada noiembrie–decembrie 2026, in cadrul proiectului de Internship/Mentorship Flex–UVT, si a inclus un esantion de 567 de respondenti.
Echipa de proiect a fost alcatuita din trei studenti din anul al doilea — Alexandra Kovaci, Alisya Anghel si Raul Frantescu — inscrisi la programul de licenta Sociologie din cadrul Facultatii de Sociologie si Asistenta Sociala a UVT, sub coordonarea mentorilor Flex, Diana Nastase (HR Director/Regional HRBP) si Camelia Corin (HRBP).
Obiectivele studiului au urmarit evaluarea confortului, eficientei si increderii in Inteligenta Artificiala, compararea increderii si a pregatirii oamenilor pentru folosirea IA, identificarea perceptiilor privind avantajele si riscurile IA, determinarea competentelor necesare si a pregatirii percepute, dar si compararea confortului, increderii, eficientei si pregatirii pentru utilizarea Inteligentei Artificiale. Raspunsurile la intrebarile chestionarului aplicat au ramas anonime, completate on line pe baza disponibilitatii si accesibilitatii respondentilor.
Autorii au structurat rezultatele sub forma unui infografic explicativ.

Din analiza datelor de sondaj se desprind cateva observatii relevante:
- Cea mai importanta competenta necesara in utilizarea Inteligentei Artificiale este, in opinia majoritatii respondentilor, intelegerea eticii si a riscurilor asociate (70%).
Utilizarea IA este mai frecventa in randul tinerilor, care se remarca drept cei mai activi utilizatori ai acestei tehnologii.
Nivelul de confort in utilizarea IA este unul moderat, in conditiile in care increderea exprimata este mai scazuta decat gradul de pregatire perceput.
Aproximativ 65% dintre respondenti declara ca se simt pregatiti sa utilizeze IA.
Printre riscurile cel mai des mentionate se numara securitatea datelor si posibilitatea pierderii locurilor de munca.
Studentii se percep ca fiind mai bine pregatiti pentru utilizarea IA, in timp ce angajatii manifesta un nivel mai ridicat de incredere in aceasta tehnologie.
Preferintele si perceptiile privind IA sunt similare atat in randul respondentilor din domeniul IT, cat si al celor din afara acestui domeniu.
Rezultatele subliniaza importanta invatarii aplicative si a colaborarii stranse dintre mediul academic si cel de business, ca factori esentiali pentru dezvoltarea competentelor necesare utilizarii responsabile si eficiente a Inteligentei Artificiale, facilitand totodata o mai buna aliniere intre pregatirea teoretica si cerintele reale ale pietei muncii.
Rectorul Universitatii de Vest din Timisoara, prof.univ.dr. Marilen Gabriel Pirtea, a evidentiat rolul strategic al acestui demers: „Inteligenta Artificiala nu este doar o tema tehnologica, ci una profund educationala si sociala. Prin astfel de proiecte, UVT isi asuma rolul de spatiu de reflectie critica si de formare a competentelor relevante pentru viitor, in stransa legatura cu mediul economic. Parteneriatele cu companii precum Flex ne permit sa transformam invatarea aplicativa intr-un instrument real de pregatire a studentilor pentru provocarile pietei muncii si pentru utilizarea responsabila a noilor tehnologii.”
Diana Nastase, HR Director/Regional HRBP Flex, a subliniat: „Am initiat si facilitat acest proiect din dorinta de a obtine o intelegere reala asupra modului in care Inteligenta Artificiala este perceputa de oamenii activi in mediul lor profesional. Ne-am dorit obtinerea de date care pot informa deciziile, nu doar opinii. Colaborarea cu UVT ne-a permis sa folosim internshipul ca instrument strategic, iar studentii au lucrat cu responsabilitate, pe o tema care deja influenteaza felul in care functioneaza organizatiile. Consider ca acesta este modelul de parteneriat care aduce valoare atat mediului academic, cat si companiilor.” (UVT, Horea Bacanu)

