Universitatea Politehnica Timisoara, prin Departamentul de ID/IFR si Educatie digitala (DeL), a aratat ca sustine eforturile cadrelor didactice din Ucraina, prin organizarea unei vizite de studiu dedicata sustinerii sistemului educational din tara vecina.
Activitatea, desfasurata sub egida proiectului european Erasmus+ LECTURE, a oferit cadrul necesar pentru schimbul de experienta si transferul de bune practici, facilitand dialogul dintre specialistii UPT si peste 20 de cadre didactice si reprezentanti ai personalului academic din universitatile ucrainene, pentru a asigura continuitatea si adaptarea procesului educational la provocarile actuale.
Delegatia a reunit reprezentanti de la cele sase universitati partenere din Ucraina: H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University (KhNPU), Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University (VSPU), Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University (TNPU), Berdyansk State Pedagogical University (BSPU), Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University (USPU/UDPU) si Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State University (CUSU).
Programul intensiv a combinat sesiuni teoretice cu vizite practice, avand ca obiectiv aprofundarea celor mai bune practici din UE in implementarea programelor de formare a profesorilor, cu accent deosebit pe competentele informationale si digitale.
Ziua 1: Fundamente digitale si demonstratii de edutainment prin aplicatii VR/XR
Prima zi a debutat cu sesiunile de training sustinute de expertii UPT. Dr.ing. Diana Andone, directorul Departamentului de ID/IFR si Educatie digitala, a prezentat „ABC to Learning Design and Digital Competences”, iar s.l.dr.ing. Andrei Ternauciuc a sustinut sesiunea „Open Tools in Education & Open Badges”. Dupa-amiaza a inclus o vizita la ExperimentariumTM si Muzeul Tehnic al UPT, unde delegatia a descoperit primul calculator din mediul universitar Romanesc -MECIPT-1 si a asistat la demonstratii de aplicatii de Realitate Virtuala (VR) si Realitate Mixta (MR) realizate in cadrul proiectului cultural Spotlight Heritage Timisoara.
Ziua 2: Calitatea invatamantului, procesul Bologna si inteligenta artificiala
Cea de-a doua zi s-a concentrat pe structura academica si inovatia didactica, sesiunile desfasurandu-se in Sala Senatului UPT, unde prof.dr. Alina Dumitrel, prorector UPT responsabil cu procesul de invatamant, relatia cu studentii si asigurarea calitatii, si prof.dr.ing. Adrian Ciutina, directorul Departamentului de Asigurare a Calitatii UPT au prezentat „De la o idee la un program de studii complet – Procesul Bologna si controlul calitatii”. In continuare, conf.dr.ing. Silviu Vert – UPT, le-a prezentat delegatilor „Cum se construieste un website universitar pentru studenti”, intr-o sesiune care a vizat aspecte practice ale comunicarii digitale si modul de utilizare a platformelor online pentru cresterea angajamentului studentilor. La sediul DeL, conf.univ.dr. Gabriela Grosseck de la Universitatea de Vest din Timisoara a explorat tema „Inteligenta Artificiala (AI) si utilizarea Notebook LM in predare”. Programul a inclus si vizite la Smart Lab-ul Liceului Teoretic „Grigore Moisil”, fiind urmat de un program social, in cadrul carui delegatia a avut ocazia sa exploreze Targul de Craciun Timisoara 2025.
Ziua 3: Sisteme de formare si Tehnologii Inovatoare
A treia zi a vizitei a debutat cu sesiunea sustinuta de Cosmin Hogea, inspector scolar general adjunct al Inspectoratului Scolar Judetean Timis, care a prezentat „Teacher training in Romania” (Formarea profesorilor in Romania), oferind un model de referinta institutional. Prof.dr.ing. Carmen Holotescu, rector al Universitatii „Ioan Slavici” din Timisoara, a continuat cu sesiunea „MOOCs & Blockchain”, explorand solutiile de tehnologie de varf pentru educatia deschisa. Dupa-amiaza a inclus o vizita la Smart Lab-ul Colegiului National Banat din Timisoara, unde delegatia a primit o prezentare despre utilizarea tablei virtuale inteligente (Vboard).
Ziua 4: Workshop international de competente digitale
In ultima zi a vizitei de studiu, delegatii au participat la sesiunile interactive ale Workshop-ului international competente digitale 2025: Dezvoltarea competentelor digitale pentru rezilienta, unde au avut ocazia sa asiste la zeci de prezentari ale unor speakeri de talie internationala, care s-au concentrat pe Cadrul de Competente Digitale 3.0 (DigComp 3.0) al UE si pe importanta dezvoltarii competentelor digitale pentru rezilienta in educatie, cercetare si comunitate.
Despre Proiectul Erasmus+ LECTURE
Finantat de European Education and Culture Executive Agency (EACEA), acesta este coordonat de UNIVERSITA DEGLI STUDI DI ROMA TOR VERGATA (Italia) si Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State University (Ucraina), avand ca misiune principala introducerea competentelor europene de varf in Standardul de formare a profesorilor din Ucraina, asigurand astfel rezilienta nationala.
Proiectul vizeaza elaborarea de Standarde de Invatamant Superior pentru Educatia Secundara si crearea a patru module specializate: „Invatare Adaptativa”, „Strategia Educatiei Incluzive”, „Invatare Socio-Emotionala si Etica” si „Competente Digitale pentru o Educatie Durabila in Ucraina”.
Parteneri cheie: UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI ROMA TOR VERGATA, TARTU ULIKOOL (Estonia), UNIVERSITAT DE LES ILLES BALEARS (Spania), UNIVERSITATEA POLITEHNICA TIMISOARA (Romania), alaturi de sase universitati din Ucraina si Ministerul Educatiei si Stiintei din Ucraina. (UPT, Lucian Ronkov)







