La sediul Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta „Banat” al judetului Timis a avut loc, astazi, 12 august, o ampla conferinta de presa, condusa de colonelul Valentin Colesnic, prim-adjunct al inspectorului-sef. Alaturi de acesta au participat colonelul Ion Stratulat, adjunct al inspectorului-sef, maiorul ing. Bogdan Mutu, sef al Serviciului de Pregatire pentru Interventie si Rezilienta Comunitatilor, capitanul ing. Razvan Zamfira, ofiter specialist Avizare-Autorizare in cadrul Inspectiei de Prevenire, si plutonier Zorita Mircov, purtator de cuvant al ISU „Banat” Timis.
Evenimentul a vizat prezentarea principalelor activitati desfasurate in primele sapte luni ale anului 2025, cu accent pe colaborarea interinstitutionala, proiectele de investitii aflate in derulare si aspectele de reglementare si prevenire.
Sprijin din partea serviciilor voluntare si private
Maiorul ing. Bogdan Mutu a prezentat activitatea Serviciilor Voluntare si Private pentru Situatii de Urgenta (SVSU/SPSU) din judetul Timis in primele sapte luni ale anului. Acestea au participat la peste 90 de misiuni desfasurate in sprijinul subunitatilor operative ale ISU „Banat” si la peste 20 de interventii realizate independent. Misiunile au vizat stingerea incendiilor izbucnite la gospodarii sau operatori economici, stingerea incendiilor de vegetatie uscata, miriste si culturi agricole, gestionarea efectelor fenomenelor hidrometeorologice avertizate, asigurarea masurilor de prevenire si stingere a incendiilor la evenimente publice sau religioase, precum si exercitii comune de pregatire si instruire alaturi de personalul ISU Timis.
Potrivit acestuia, in aceasta perioada, au fost emise trei avize de infiintare si sector de competenta pentru SVSU si 15 avize pentru SPSU. De asemenea, a avut loc convocarea semestriala cu sefii SVSU, la care au participat 56 de conducatori de servicii, discutandu-se implementarea O.M.A.I. 51/2024, modul de cooperare dintre serviciile profesioniste si cele voluntare, efectuarea controalelor la gospodariile populatiei si institutiile publice din sectorul de competenta, precum si implicarea serviciilor voluntare in activitatea de informare preventiva a populatiei. Maiorul Mutu a subliniat ca ISU Timis lucreaza si la proiecte inovatoare care includ utilizarea realitatii virtuale pentru pregatirea personalului si instruirea voluntarilor.
Investitii pentru cresterea capacitatii operationale
In cadrul evenimentului, colonelul Ion Stratulat a prezentat stadiul proiectelor aflate in derulare. Potrivit acestuia, baza de instruire si antrenament are lucrarile la cladiri realizate in proportie de 82%, cu finalizare estimata in septembrie. Dotarile vor fi livrate in noiembrie, iar poligonul va fi complet operational in martie anul viitor. Aceasta investitie se deruleaza in cadrul programului Interreg IPA Romania-Serbia. Perioada de implementare este 30.11.2023 – 29.11.2026, proiectul beneficiind de un buget total de 9.500.000,01 euro.
Proiectul este structurat in doua etape. Prima etapa presupune construirea facilitatilor necesare – cladirea pentru punctul de control acces si garajul autospecialelor, precum si cladirea care va cuprinde spatii de cazare, zona pentru servirea mesei si sali pentru pregatire teoretica.
A doua etapa vizeaza dotarea poligonului cu echipamente speciale, precum casa de foc, containerul de foc (caisson), labirintul, macheta auto si macheta cisterna.
Colonelul Stratulat a mai mentionat doua investitii majore. Construirea Subunitatii de Pompieri in cadrul ISU Timis – in comuna Pischia”, proiect derulat prin programul de finantare Programul Dezvoltare Durabila 2021-2027 P.D.D., pentru care a fost elaborat studiul de fezabilitate in cadrul fazei de proiectare. Valoarea totala a investitiei, conform Devizului este de 4.999.909,28 lei cu TVA.
Au fost proiectate doua corpuri de cladire alipite, cu functiuni de garaj autospeciale si pavilion administrativ. Garajul, avand un regim de inaltime Parter inalt, cu suprafata construita/desfasurata de 241,00 mp, este proiectat cu trei boxe pentru autospeciale.
Cladirea administrativa va avea un regim de inaltime P+1, cu suprafata construita de 175,00 mp si suprafata desfasurata de 350,00 mp, si va cuprinde: spatii administrative, grupuri sanitare, spatii tehnice, sala de instruire si circulatii, camere de odihna si loc pentru servirea mesei.
In prezent, a fost derulata procedura de achizitie cu clauza suspensiva. Au fost depuse 4 oferte de proiectare si executie a obiectivului, iar dupa derularea procedurii se va semna cu contractul cu ofertantul declarat castigator, dupa semnarea contractului de finantare.
A doua este reabilitarea energetica si modernizarea sediului Detasamentului 2, pentru care, in iunie 2025, a fost semnat contractul de executie lucrari suplimentare cu S.C. Rheinbrucke S.R.L., in valoare de 5.840.354,62 lei fara TVA (6.950.022,00 lei cu TVA). Lucrarile, realizate in proportie de 78%, au inclus consolidarea structurii de rezistenta, anveloparea interioara, refacerea instalatiilor electrice si sanitare, schimbarea acoperisului si restaurarea elementelor arhitecturale. Un punct important este reabilitarea Turnului de observatie, pastrandu-se detaliile originale. Termenul de receptie a lucrarilor este luna octombrie 2025.
Un alt obiectiv important este construirea noii statii de pompieri din Faget, finantata de Consiliul Judetean Timis cu 4.361.473,14 lei cu TVA si o durata de implementare de 18 luni. Statia, amplasata in zona centrala a orasului, va avea regim P+1 si va include garaj pentru autospeciale, vestiare, camera de dezinfectie, sas de coborare, sala multifunctionala, spatii de cazare, birouri, chicineta, spalator si magazie. In prezent, se lucreaza la fundatia cladirii. Colonelul Stratulat a mentionat ca pompierii din zona lucreaza intr-o cladire veche, inchiriata, iar proiectul este extrem de necesar.
Noul normativ de securitate la incendiu si siguranta in scoli
Capitanul ing. Razvan Zamfira a prezentat detalii despre normativul P118-1/2025 privind securitatea la incendiu a constructiilor, document de referinta pentru proiectarea, executia si exploatarea cladirilor in conditii de siguranta, aliniat la cerintele tehnice si bunele practici europene. Acesta introduce reguli clare privind masurile de securitate in domeniul eficientei energetice, incluzand instalatiile si echipamentele pentru energie regenerabila si solutii pentru sistemele compozite de izolare termica. In primele sapte luni din 2025, compartimentul Avizare-Autorizare a inregistrat 1.823 solicitari, dintre care 259 pentru avize si 175 pentru autorizatii. Numarul avizelor a ramas similar celui din perioada precedenta, insa a crescut semnificativ depunerea documentatiilor online, reducand birocratia.
Potrivit acestuia, in urma controalelor in scoli, cele mai frecvente probleme identificate au fost la instalatiile electrice, in special in cladirile vechi, unde acestea sunt foarte degradate, ceea ce impune remedierea lor urgenta.
La finalul conferintei, plutonier Zorita Mircov, purtator de cuvant al ISU „Banat” Timis, a transmis recomandarile pentru perioada minivacantei prilejuite de sarbatoarea Adormirii Maicii Domnului, marcata in 15 august, subliniind importanta prevenirii incendiilor, prudentei in zone aglomerate, atentiei sporite in trafic si respectarii regulilor de siguranta acasa si in spatiile publice.
Despre reorganizarea la nivelul IGSU
Intrebat despre o posibila reorganizare, colonelul Valentin Colesnic a confirmat ca la nivelul Departamentului pentru Situatii de Urgenta se lucreaza la un proiect ce vizeaza crearea unor inspectorate teritoriale pentru reducerea cheltuielilor. Potrivit acestuia, la nivel local, s-a cerut eficientizarea deplasarilor, monitorizarea consumului de apa si curent, intretinerea cladirilor si gestionarea tehnicii de interventie. „Nu putem restrictiona carburantul necesar interventiilor, cum se facea pe vremuri, luand carburant dintr-o masina si punandu-l in alta. Dar toate sunt monitorizate de colegii nostri de la logistic, urmarim lunar unde apar cheltuieli mai mari si cautam cele mai bune solutii pentru eficientizare”, a declarat prim adjunctul ISU Timis. (Diana Mihai)