ALERTA / 31 de judecatori din Timis, Arad si Caras-Severin au notificat Curtea de Apel Timisoara ca vor sa se pensioneze in acest an

43 de judecatori de la instante de pe raza Curtii de Apel Timisoara (CAT) indeplinesc conditiile de pensionare, iar in contextul modificarilor legislative anuntate de Guvern privind cresterea varstei de pensionare a magistratilor, 31 de judecatori au notificat deja intentia de a se pensiona pana la sfarsitul acestui an, transmite Agerpres.

Cei 43 de judecatori care indeplinesc conditiile legale de pensionare provin de la Curtea de Apel Timisoara, Tribunalul Arad, Tribunalul Timis si Tribunalul Caras-Severin. Pana la sfarsitul anului, alti 10 judecatori vor indeplini conditiile, a declarat judecatoarea Nadejda Oprescu, coordonator Birou Relatii Publice al CAT.

Intrucat schemele de personal nu sunt ocupate complet la nicio instanta, aceste pensionari ar urma sa creasca si mai mult presiunea pe resursele existente, in conditiile in care o noua generatie care sa vina din urma are nevoie de mult timp pentru formare, accederea in Tribunal necesitand o vechime de sapte ani, iar pentru Curtea de Apel, de 10 ani.

Mentionam ca schemele de personal nu sunt ocupate complet la nicio instanta din circumscriptia Curtii de Apel, ceea ce accentueaza presiunea asupra resurselor existente. Situatia cea mai grava se regaseste la Tribunalul Caras-Severin, unde raportul dintre numarul magistratilor aflati in pragul pensionarii si schema de personal este deosebit de ridicat. In perioada de stabilitate legislativa 2010-2016, media anuala a cererilor de pensionare era de trei pe an.

Din 2017, numarul acestora a crescut constant, atingand un maxim de 38 in 2022, pe fondul dezbaterilor privind modificarile legislative. Aceasta tendinta reflecta impactul negativ al instabilitatii legislative si efectul descurajator resimtit de magistratii in activitate. Varsta medie de pensionare – exemplu Tribunalul Arad – a fost in anul 2010 de 60 ani; in 2016 de 62 ani; in 2021 de aproximativ 55 ani, iar in 2022 si ulterior, de aproximativ 53,5 ani.

Tendinta de scadere a varstei medii de pensionare reflecta impactul negativ al incertitudinii legislative asupra deciziilor magistratilor. In contextul anuntarii proiectului, 31 de magistrati si-au notificat intentia de pensionare, evidentiind efectele adverse ale lipsei unei perspective clare asupra stabilitatii legislative”, a detaliat Nadejda Oprescu.

In paralel cu pensionarile, instantele se confrunta cu o crestere accentuata a volumului de dosare. Cea mai dificila situatie se inregistreaza la Judecatoria Resita (1.781,3 dosare/judecator), Judecatoria Deta (2.124,5 dosare/judecator), Judecatoria Sannicolau Mare (2.131 dosare/judecator) si Judecatoria Timisoara (1.512 dosare/judecator).

Suprapunerea acestei situatii peste lipsa de personal face ca volumul de munca al fiecarui magistrat sa fie foarte ridicat, crescand probabilitatea intarzierilor in solutionarea dosarelor si, implicit, afectand accesul cetateanului la justitie, potrivit reprezentantei CAT.

Nadejda Oprescu subliniaza ca ridicarea varstei de pensionare in acest sector profesional, la 65 de ani, nu reprezinta o masura sustenabila.

Propunerea de ridicare a varstei de pensionare a magistratilor la 65 de ani nu reprezinta o masura sustenabila in contextul actual. Pe langa obiectivul teoretic de uniformizare cu alte categorii profesionale, realitatile sistemului judiciar arata ca, fara o analiza tehnica a conditiilor de munca, cresterea varstei de pensionare ar putea agrava deficitul de personal, genera pensionari anticipate; ocuparea posturilor vacante va fi dificila, intrucat promovarea la Tribunal necesita o vechime de sapte ani, la Curtea de Apel 10 ani, iar concursurile pentru magistrati cu vechime sunt in prezent blocate.

In plus, cei admisi prin concurs la Institutul National al Magistraturii (INM) urmeaza o perioada lunga de pregatire, ceea ce intarzie suplinirea posturilor vacante. Masura ar diminua atractivitatea profesiei, dat fiind nivelul ridicat al responsabilitatilor, conditiile de munca si regimul strict de incompatibilitati si interdictii, necompensate corespunzator prin remunerare sau prin regimul de pensionare; mentinerea magistratilor in functie pana la o varsta avansata poate afecta atat performanta individuala, cat si perceptia publica asupra justitiei. Aceste efecte pot afecta grav capacitatea instantelor de a functiona eficient”, explica judecator Nadejda Oprescu.

Avand in vedere ca proiectul de lege privind noile masuri pentru magistrati este in faza de dezbatere, CAT nu poate stabili in prezent masuri concrete. Eventualele actiuni vor fi analizate ulterior, in functie de concretizarea finala a actului legislativ.

„Referitor la impactul economic al proiectului, Guvernul, in calitate de autor al proiectului, este institutia care ar trebui sa detina detine datele relevante pentru evaluarea efectelor economice. Aceste date nu ne-au fost prezentate. Din perspectiva Curtii de Apel Timisoara, pentru instantele din raza de competenta, masurile preconizate nu sunt de natura sa determine o reducere a cheltuielilor de functionare. Modificarile propuse sunt inoportune, acestea intervenind la scurt timp de la adoptarea Legii nr. 282/2023 care deja adusese pensiile de serviciu ale magistratilor in acord cu cerintele europene”, a mai spus judecator Nadejda Oprescu. (Vlad Enciu)

 

Leave a Reply