Cresteri semnificative ale impozitelor pe cladiri, terenuri si mijloace de transport, in principal pentru persoane fizice, sunt incluse in proiectul de modificare a Codului fiscal din cel de-al doilea pachet legislativ pentru care guvernul si-a asumat raspunderea in Parlament.
Potrivit specialistilor in fiscalitate de la PwC, sunt eliminate multe facilitati privind taxele locale atat la persoane fizice, cat si la persoane juridice.
„Impozitarea proprietatilor imobiliare este o masura aflata de cativa ani pe agenda executivului ca parte a angajamentului luat prin PNRR la capitolul reforma fiscala, fiind totodata o propunere inaintata si in analiza sistemului fiscal realizata de Banca Mondiala.
De altfel, exista un act normativ care vizeaza modificarea impozitului pe cladiri, publicat inca din 2022, respectiv Ordonanta nr. 16/2022 care prevede determinarea valorii impozabile a cladirilor pe baza studiilor de piata. Aplicabilitatea acesteia a fost insa succesiv amanata, fiind justificata de necesitatea dezvoltarii unui sistem informatic specific”, au explicat fiscalistii.
In contextul actual, avand in vedere intentia Guvernului de a modifica regimul de impozitare aplicabil cladirilor, prevederile incluse in cel de-al doilea pachet legislativ al recentei reforme fiscale, desi nu complet neasteptate, genereaza implicatii semnificative pentru toate categoriile de contribuabili.
Majorarea bazei de impozitare cu 170% ar putea aduce foarte multe litigii
„Cea mai importanta modificare dintre cele ce vizeaza persoanele juridice o reprezinta, in opinia noastra, majorarea cu aproximativ 170% a valorii impozabile pe metru patrat pentru terenuri detinute de persoane juridice pentru ca va genera un impact fiscal semnificativ, in special, pentru companiile cu portofolii extinse de terenuri”, au declarat specialistii PwC, precizand ca aceasta crestere poate afecta direct cash-flow-ul si planificarea bugetara, in contextul in care impozitul pe terenuri reprezinta o componenta fixa si recurenta a costurilor operationale.
„Avand in vedere amploarea modificarii, nu excludem ca aceasta masura sa genereze un numar crescut de litigii privind anularea hotararilor consiliilor locale (HCL), fiind cunoscut faptul ca, in practica, unele instante au anulat in trecut hotarari ale autoritatilor locale care nu erau fundamentate legal sau care aplicau majorari disproportionate. De asemenea, contribuabilii au contestat deciziile de impunere emise in baza unor astfel de HCL-uri, iar unele instante au admis cererile, anuland inclusiv obligatiile fiscale stabilite in mod nelegal. In plus, credem ca la nivelul contribuabililor persoane juridice, redevine de actualitate, in contextul acestor modificari, posibilitatea reevaluarii cladirilor detinute in proprietate, pentru asigurarea unei impozitari corecte, raportat la perioada curenta”, sustin expertii, sintetizand principalele noutati in functie de categoria vizata: persoane fizice, persoane juridice, precum si aspectele relevante pentru sectorul agricol.
La solicitarea „Adevarul”, expertii PwC au explicat:
„Cresterea este a bazei de impozitare care este cea la care se aplica o cota de impozit. Pentru claritate, acum baza de impozitare este 1.000 lei si se majoreaza la 2677 lei, deci cu 170%. La aceasta baza se aplica cota de impozit stabilita prin Hotararea Consiliului local pe baza prevederilor Codului fiscal. Aceasta cota difera de la o localitate la alta. Baza de impozitare nu este acelasi lucru cu impozitul. Impozitul este rezultat din aplicarea unei cote la o baza de impozitare.
Cum se calculeaza impozitul
Impozitul pe cladiri (in proprietatea persoanelor fizice) /teren (in proprietatea persoanelor fizice si juridice) se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinsa intre 0,08% si 0,2% (stabilita de consiliile locale) asupra valorii de impozitare (aceasta se determina prin inmultirea suprafetei cladirii/terenului cu valoarea impozabila /mp respectiv cu valoarea impozabila pe ha) a cladrilor / terenurilor stabilita prin codul fiscal.
Prin Pachetul 2 de masuri fiscale s-a modificat valoarea impozabila/mp a cladirilor, respectiv valoarea impozabila/ha a terenurilor cu aprox. 170%. Spre exemplu, cladirile cu cadre din beton armat sau cu pereti exteriori din caramida arsa sau din orice alte materiale rezultate in urma unui tratament termic si/sau chimic in prezent au o valoare impozabila de 1000 lei/mp, iar prin modificarile din Pachetul 2 de masuri fiscale, aceasta creste la 2677 lei/mp).
- Modificari care vizeaza persoanele fizice
- Se majoreaza valoarea impozabila pe mp pentru cladirile rezidentiale cat si pentru terenuri, cu circa 170%, spun expertii PwC. Cota de impozit nu poate fi mai mica decat cea stabilita pentru anul 2025.
- Valoarea impozabila pentru mijloacele de transport inmatriculate inregistreaza o majorare intre 5% si 146%, in functie de norma de poluare (inclusiv pentru hibride). Se introduce un impozit fix de 40 lei/an pentru masini electrice.
- Creste impozitului special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare (cladiri rezidentiale cu o valoare impozabila mai mare de 2,5 milioane lei si autoturisme cu o valoare de achizitie mai mare de 375.000 lei) de la 0,3% la 0,9%. Pentru bunurile imobile, baza de impozitare la care se aplica cota de 0.9% o reprezinta valoarea impozabila stabilita pentru taxele locale, care inregistreaza o crestere semnificativa asa cum am mentionat mai sus.
- Se abroga reducerile suplimentare pentru impozitul pe cladire acordate in functie de vechimea constructiei.
- Se abroga facilitatile pentru terenurile utilizate pentru servicii turistice.
- Se elimina scutirile/reducerile proprietati detinute de persoane cu venituri mici, donatori de sange, persoane cu handicap si pentru anumite terenuri (e.g. degradate, poluate, fond forestier tanar, terenuri din situri arheologice, terenuri extravilane din arii naturale protejate).
- Se reduc facilitatile pentru impozitul pe cladiri destinat activitatilor sportive.
- Modificari care vizeaza persoanele juridice
- Se majoreaza valoarea impozabila pe mp pentru terenuri cu circa 170%, spun expertii PwC.
- Valoarea impozabila pentru mijloacele de transport inmatriculate inregistreaza o majorare intre 5% si 146%, in functie de norma de poluare (inclusiv pentru hibride).
- Se introduce un impozit fix de 40 lei/an pentru autovehiculele electrice.
- Se elimina o serie de scutiri pentru anumite categorii de cladiri, precum cele detinute de fundatii culturale/umanitare, institutii sub coordonarea Ministerului Educatiei sau federatii sportive.
- Se introduc noi categorii de cladiri si terenuri scutite (e.g. cladiri noi si terenul aferent din investitii in industria prelucratoare, depozitare si logistica – scutire pe 2 ani de la receptie).
- Se abroga facilitatile pentru terenurile folosite pentru servicii turistice.
- Consiliile locale nu mai pot acorda scutiri/reduceri pentru terenuri ale unor categorii speciale (terenuri din situri arheologice, terenuri extravilane din arii naturale protejate etc.).
- Pentru terenurile intabulate pe cheltuiala proprie, scutirea se acorda pe 2 ani (fata de 5 ani anterior doar pentru extravilane).
- Se elimina scutirile pentru anumite mijloace de transport (ale institutiilor educationale, pentru transport stupi, pentru interventii de urgenta, autovehicule electrice si autovehicule second-hand inregistrate ca stoc de marfa).
- Pentru navele fluviale si barcile din Delta Dunarii, reducerea este de maxim 50% (fata de scutire totala anterior).
- Modificari care afecteaza sectorul agricol
- Se abroga cota fixa de 0.4% pentru cladirile care sunt utilizate pentru activitati din domeniul agricol.
- S-a eliminat scutirea privind impozitul pe cladiri pentru sere/solare/silozuri, care mai pot beneficia de o reducere de maxim 50%.
- Creste nivelul impozitarii pentru sectorul agricol, descurajand investitiile in acest domeniu. Reamintim ca potrivit legislatiei curente se datoreaza un impozit de 80% pentru terenurile agricole care se vand inainte de implinirea a 8 ani de la momentul achizitiei.
Modificarile propuse in cel de-al doilea pachet legislativ privind impozitele locale marcheaza o schimbare substantiala in politica fiscala, cu efecte directe asupra tuturor categoriilor de contribuabili. Majorarile semnificative ale valorilor impozabile si eliminarea unui numar considerabil de facilitati fiscale conduc la o crestere accentuata a presiunii fiscale, in special pentru persoanele fizice. In paralel, masurile de protectie introduse sunt limitate si vizeaza preponderent investitiile noi in anumite sectoare economice.
„In acest context, este esential ca toti contribuabilii – fie persoane fizice, juridice sau din sectorul agricol – sa analizeze cu atentie noile prevederi si sa evalueze impactul asupra propriilor obligatii fiscale. Totodata, autoritatile locale vor trebui sa-si adapteze politicile de impozitare si sa asigure o implementare coerenta, in concordanta cu noile reglementari”, au informat expertii.
Cresterea taxelor si impozitelor pe locuinte ar putea fi amanata cu un an
Amintim ca, la inceputul lunii septembrie, s-a vehiculat ideea renuntarii la cresterea impozitului pe proprietate, potrivit informatiilor Profit.ro si Termene.ro, cresterea urmand sa fie aplicata cel mai probabil din ianuarie 2027.
Nici acum, dupa mai bine de doua saptamani, reprezentantii Ministerului de Finante nu au raspuns solicitarii „Adevarul”, insa premierul Ilie Bolojan a declarat luni, 1 septembrie, ca impozitul pe proprietate va fi majorat, fara a preciza insa si data de la care se va implementa: „Am actualizat impozitul pe proprietate in acord cu un angajament al Romaniei din PNRR. Actuala forma este un mecanism de tranzitie spre impozitarea la valoarea de piata. Impozitul pe proprietate va creste, iar autoritatile locale vor avea mai multi bani pentru investitii fara a apela la bugetul central. Trebuie sa fim corecti cu romanii”.
Impozitarea proprietatii la valoarea de piata este prevazuta deja de legislatia in vigoare. Initial, ar fi trebuit sa intre in aplicare de la 1 ianuarie 2025, dupa ce Parlamentul a stabilit la finalul anului 2022, prin legea care a aprobat ordonanta 16 din acel an, intrarea in vigoare a prevederilor ordonantei referitoare la impozitarea proprietatii la valoarea de piata, dar abia de la 1 ianuarie 2025. Din ratiuni electorale a fost amanata pentru 1 ianuarie 2026.
Acum ar urma sa aiba loc o noua amanare, avand in vedere ca anterior nu s-a lucrat suficient la noul sistem si nu mai este timp pentru implementare pana la finalul acestui an.
Impozitul pe cladirile rezidentiale detinute de persoane fizice se calculeaza in prezent aplicand o cota intre 0,08% si 0,2% asupra valorii impozabile a cladirii.
Valoarea impozabila este stabilita in functie de factori precum zona, rangul localitatii si materialele de constructie folosite.
Vicepremierul Tanczos Barna a oferit o estimare a posibilei cresteri a impozitelor. „Momentan vorbim de un procent intre 60% si 70%. La finalul discutiilor vorm avea varianta finala. Este si o discutie pe care o poarta Romania de ani de zile cu Comisia Europeana”, a explicat el in cadrul unui interviu TV.
„Este o majorare necesara pentru consolidarea bugetelor locale, astfel incat aceste primarii sa devina cat de cat independente financiar si sa poata asigura resursele pentru proiectele de dezvoltare”, a mai adaugat Tanczos Barna. (I.P.)
Sursa: adevarul.ro