Pana pe 12 octombrie, UPT Campus Creativ din Timisoara gazduieste expozitia internationala multimedia Gradina Deliciilor Sintetice, curatoriata de Ioana Iuna Serban. Evenimentul reuneste zece artisti si colective internationale si romanesti, care exploreaza viitorurile postumane, hibridizarea naturii si tehnologiei, precum si granitele dintre uman si non-uman.
Iar pe 11 octombrie, de la ora 19, în cadrul expozitiei de la UPT Campus Creativ, va avea loc si un artist talk care deschide o discutie sincera despre rolul tehnologiei in arta si despre viitorul creativitatii, cu artiștii Ethics of Joy (Cristina Bodnarescu si George Urse), 13m10j (timisoreanul Marius Jurca) si Tote Tiere Maarten, moderat de Andreea Ionela Ghete. Accesul publicului este gratuit, atat la expozitie, cat si la artist talk.
Inspirata de Gradina Deliciilor Pamantesti a lui Hieronymus Bosch, expozitia construieste o lume postnaturala in care placerile capata forme digitale, iar ecosistemele sunt augmentate tehnologic. In acest univers, tehnologia nu doar modeleaza mediul, ci devine instrument de empatie si experimentare a alteritatii. Publicul descopera ecosisteme digitale interactive, sculpturi luminoase realizate prin printare 3D, instalatii sonore si VR, fiecare contribuind la un spatiu imersiv in care natura este rescrisa si reimaginata.
“Ideea expozitiei isi are radacinile intr-o intrebare care a rasarit in mintea mea acum doi ani: cum ar arata tripticul „Gradina Deliciilor Pamantesti”, de Hieronymus Bosch, daca l-am reinterpreta in cheie postumana si l-am situa in viitor? Dorinta noastra de atunci a fost de a crea o experienta VR in care aceasta gradina adaposteste hibrizi cu un set propriu de reguli de convietuire.
Gradina virtuala, cu un ecosistem unic, dominat de intersectii intre bacterii, flora, fauna si plastic, intre natural si artificial, devine un loc aranjat de om, adica de artist, insa un spatiu al speculatiei, in care, plimbandu-te, poti afla ca exista conexiuni functionale intre materii si materiale aparent incompatibile: piele – plastic, blana – spori. De aici a venit si ideea unei gradini a deliciilor sintetice, ca si cand sinteticul urmeaza firesc pamantescului.
De la ideea unei singure lucrari, la ideea unei expozitii care sa intregeasca acest concept a fost un singur pas.” – Cristina Bodnarescu, initiatoarea proiectului.
Din perspectiva curatorului, postumanismul propus aici nu inseamna simpla robotizare sau augmentare umana, ci transformare si reconectare la celelalte specii. Expozitia pune sub semnul intrebarii transumanismul care promoveaza suprematia omului prin tehnologii avansate si exploreaza dimensiunea „misericordiei inventive” – atentia si inventivitatea fata de alte fiinte, fie ele animale, vegetale sau chiar obiecte.
“Cred ca este important sa incercam sa privim prin lentila postumanismului pentru a deveni mai empatici, mai intelegatori, mai responsabili fata de actiunile noastre si fata de mediu si pentru a realiza ca omul nu este centrul universului, ci un nod dintr-o retea complexa. Acesta este mesajul si motivul pentru care am realizat expozitia „Gradina deliciilor sintetice”.
Pentru noi, a privi viata dintr-o perspectiva postumana este o incercare de recuperare a unei legaturi de mult create si recent pierdute cu natura. Este o provocare de a iesi din perspectiva subiectiva si de a privi in ansamblu lumea, ca pe un loc in care fiecare fiinta, umana sau non-umana, isi are propriul rol si trebuie protejata, inteleasa si respectata. Nu este usor.” – Cristina Bodnarescu.
Lucrarile expuse transforma fluxul natural al vietii: Tote Tiere Maarten reinventeaza animalele moarte intr-un paradis artificial; Aural Eye si Ethics of Joy construiesc ecosisteme-memorie si specii hibride; Dragos Dogioiu exploreaza grotescul interactiunii om-natura printr-un video game video; Nina Koželj si Ștefan Radu Cretu aduc in prim-plan mecanisme inspirate de natura, de la papadii programate la flamingo steampunk. 13m10j si Saint Machine implica direct vizitatorul, transformand prezenta umana intr-un catalizator al tesutului sintetic.
Gradina Deliciilor Sintetice devine astfel un laborator critic al postumanismului, un spatiu in care interogam limitele umanului, artificialul si continuitatea dintre sine si alteritate, fara a pierde din vedere ecologia afectiva si morala a fiecarei forme de viata.
Expozitia include tururi ghidate pentru elevii si studentii institutiilor partenere, artist talks si dezbateri despre rolul inteligentei artificiale in arta, deschizand dialoguri necesare despre viitorul tehnologic si relatia noastra cu lumea non-umana. (UPT, Lucian Ronkov)