– Deciziile CJ Timis au impact direct asupra cresterii tarifelor de salubritate
- RETIM solicita ADID Timis si CJ Timis sa asigure o comunicare clara privind ajustarile tarifare suportate de timiseni
- Declaratia Presedintelui CJ Timis – cresteri de tarife serviciu salubritate, 3 octombrie 2025
Societatea RETIM Ecologic Service S.A. informeaza utilizatorii serviciului de salubrizare din judetul Timis ca tarifele pentru colectare, transport si tratare a deseurilor municipale sunt stabilite exclusiv prin hotararile adoptate de Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara Deseuri (ADID) Timis si/sau de catre Consiliul Judetean (CJ) Timis.
Conform legislatiei aplicabile, RETIM, in calitate de operator, nu are competenta de a modifica aceste tarife.
Tarife ajustate din luna octombrie 2025, ca urmare a deciziei de a transporta deseurile in alte judete
Pentru judetul Timis, avand in vedere Procedura de Sistem privind Asigurarea Transparentei Decizionale elaborata de CJ Timis la 06.07.2021, Consiliul Judetean Timis poate inainta Proiectul de hotarare privind modificarea tarifelor de salubrizare.
CJ Timis a decis rezilierea unilaterala a contractului de concesiune cu RETIM pentru administrarea Depozitului de Deseuri Nepericuloase (DDN) Ghizela incepand cu 20.10.2025, blocand depozitarea locala fara o analiza de impact, fara o perioada de tranzitie si fara o solutie operationala pregatita.
Pentru asigurarea temporara a continuitatii serviciului public, CJ Timis si ADID Timis au atribuit direct, fara licitatie publica, contracte pentru transportul deseurilor catre judetele Hunedoara si Arad, printr-un furnizor ales in regim de urgenta.
Ca efect direct, deseurile colectate in judetul Timis sunt transportate acum in afara judetului, in principal in Hunedoara – depozitul din Barcea Mare, la peste 300 de km distanta tur-retur. Vorbim de distante semnificativ mai lungi fata de cele planificate initial, intr-un sistem construit ad-hoc si lipsit de predictibilitate.
Pana la data prezentului comunicat, RETIM nu a primit o informare oficiala privind noile tarife care urmeaza sa fie aprobate de ADID Timis si CJ Timis. Cu toate acestea, avand in vedere ca noile fluxuri de transport si depozitare trebuie reflectate in facturile aferente lunii octombrie, este probabil ca ajustarile tarifare sa fie comunicate in perioada urmatoare.
De ce aceasta decizie conduce la cresterea costurilor
Modificarea fluxurilor de transport si depozitare implica costuri suplimentare inevitabile, determinate de:
Distante mai mari, care genereaza consum suplimentar de combustibil, timp extins de rulare si uzura accelerata a utilajelor;
Taxe si tarife mai ridicate la instalatiile de tratare sau depozitare din alte judete;
Costuri logistice noi, pentru coordonarea transporturilor, timpi de stationare si programari la descarcare;
Riscuri operationale si de mediu crescute, intr-un sistem fortat sa functioneze in afara infrastructurii proiectate.
Aceste costuri sunt reglementate de metodologia ANRSC si trebuie integrate in tarif nu ca o decizie a operatorului, ci ca obligatie legala de transparenta si acuratete in calculul costurilor reale ale sistemului.
Timisenii vor suporta prin tarifele aprobate costurile suplimentare ale transportului extrajudetean
Atunci cand autoritatile modifica fluxurile de gestionare a deseurilor, metodologia nationala impune recalcularea tarifelor in functie de costurile reale ale noului sistem. In absenta unei solutii locale de depozitare, solutie care a existat si a functionat pana la data rezilierii, timisenii vor suporta prin tarifele aprobate costurile suplimentare ale transportului extrajudetean.
Tarifele aplicabile vor reflecta exclusiv ceea ce este aprobat prin hotarari publice de catre autoritati, independent de vointa operatorului.
RETIM continua sa asigure serviciul de colectare si transport al deseurilor pana la Statia de Sortare Deseuri Municipale Timisoara (Zona 1) si DDN Ghizela (Zona 0), insa conditiile impuse de CJ Timis genereaza un cadru operational semnificativ mai costisitor pentru toti participantii la sistem.
Declaratia Presedintelui CJ Timis – cresteri de tarife serviciu salubritate, 3 octombrie 2025
Anexam prezentului comunicat declaratia Presedintelui CJ Timis in privinta cresterilor de tarife pentru serviciul de salubritate, de la finalul sedintei extraordinare de consiliu din data de 3 octombrie 2025: „Nu am finalizat analiza pe costuri, pe tarife. Exista posibilitatea sa fie o crestere a pretului pentru o perioada scurta, nu excludem aceasta varianta.”.
Pozitia societatii RETIM
RETIM solicita ADID Timis si CJ Timis sa asigure o comunicare clara, justificata si in timp util privind noile tarife, astfel incat populatia sa poata intelege cauzele modificarilor si sa fie evitata orice neclaritate referitoare la acestea.
In aceasta perioada de provocari operationale majore, RETIM ramane angajata in mentinerea continuitatii colectarii si transportului deseurilor, respectand toate obligatiile contractuale si de mediu, si solicita sprijinul comunitatii pentru intelegere si solidaritate.
Concluzie
Cresterea tarifelor nu este o decizie voluntara a operatorului, ci efectul direct al hotararilor autoritatilor, care au fost luate nejustificat, in mod grabit si fara o perioada de tranzitie.
Pentru stabilitatea sistemului judetean de gestionare a deseurilor si pentru protejarea costurilor suportate de timiseni, este esential ca autoritatile sa ia decizii predictibile, coordonate si fundamentate tehnic, in colaborare cu toti actorii implicati. Retim, Bianka Pacurar)

