Declaratie politica! Deputatul PMP Cornel Samartinean cere guvernantilor stimularea infiintarii IMM-urilor in Romania (P)

In Romania sectorul IMM-urilor ar trebui sa aiba  un rol esential ca furnizor de oportunitati de angajare, fiind un element cheie pentru dezvoltarea comunitatilor locale si regionale pentru economia romaneasca. Acest sector asigura peste 60% din totalul locurilor de munca, ceea ce duce la o cifra de afaceri de aproximativ 650 miliarde lei, mai mult de 50% din cifra de afaceri a tuturor intreprinderilor din tara.


Realitatea ne arata ca mediul de afaceri din Romania se confrunta cu o serie de probleme a caror rezolvare nu mai poate fi amanata: insuficienta programelor de training,  a celor de networking, a workshop-urilor dedicate tinerilor antreprenori, lipsa clusterelor pentru a accelera antreprenoriatul in vederea dezvoltarii grupurilor de afaceri,insuficienta sprijinului acordat activitatii incubatoarelor si acceleratoarelor de afaceri antreprenoriale pentru formarea unei legaturi intre viitorii antreprenori, organisme definantare si agentii care sa sprijine antreprenoriatul romanesc.

Educatia antreprenoriala din Romania se afla in prezent la un nivel sub asteptari, insuficient dezvoltata atat pentru a avea o populatie educata din punct de vedere antreprenorial, cat si pentru a forma din punct de vedere profesional viitorii oameni de afaceri. Programele scolare romanesti nu vin in sprijinul dezvoltarii spiritului antreprenorial,iar cheltuielile realizate de statul roman in acest domeniu sunt insuficiente, si prin urmare nu conduc la rezultate satisfacatoare.

Conform studiului Global Entrepreneurship Monitor realizat de Banca Mondiala, in Romania doar 29% din populatia cu varsta cuprinsa intre 18-64 ani identifica oportunitati de afaceri, in timp ce mai putin de jumatate, si anume, 46% considera ca dispun de abilitati si cunostinte necesare pentru a demara propria afacere. Astfel, se impune reformarea cat mai rapida a sistemului de invatamant in acest domeniu, atat prin dezvoltarea de programe specifice antreprenoriatului, cat si prin sustinerea de cursuri de specialitate de catre personal calificat si implicat in mediul de afaceri.

Principalele probleme cu care se confrunta antreprenorii romani sunt legate de nivelul ridicat de fiscalitate, de legislatia complicata, de absenta infrastructurii, lipsa fortei de munca, taxele si impozitele ridicate, piata de desfacere. In acest sens, 58% dintre companiile din Romania considera ca statul mentine numeroase reglementari inutile si costisitoare. La problemele enumerate se mai adauga o lunga lista de piedici pe care administratiile  publice locale le pun in calea dezvoltarii mediului de afaceri. De aceea, 87% dintre companii doresc sa interactioneze cu un singur organ de control.

In aceste conditii, profituri in crestere au fost mentionate de firmele cu cifra de afaceri de peste 10 milioane de euro. Ponderea cea mai mare a celor care au resimtit cresterea costurilor directe (forta de munca si materiale) este data de companiile din domeniul productiei, fata de companiile din comert sau transporturi. Dintre masurile legislative aferente acestui domeniu  reducerea, CAS a fost perceputa ca benefica de catre  companiile cu cifra de afaceri sub 1 milion de euro.

Firmele cu cifra de afaceri de peste 1 milion de euro considera ca masura respectiva nu a avut nici un efect asupra activitatii lor.

In ultimii ani “conceptia economica” a guvernarilor de stanga s-a axat pe taierea finantarilor de la acele programe care genereaza locuri de munca, stimuleaza investitiile, dau o sansa tinerilor antreprenori si conduc la formarea unei clase de mijloc solide si atat de necesara in societatea romaneasca. Pentru a putea supravietui, sectorul IMM-urilor are nevoie de masuri concrete de finantare  pentru ca, din pacate, cel mai putin creditabil client bancar este intreprinderea mica si mijlocie.

Cresterea volumului de investitii, precum si incurajarea accesului IMM-urilor pe piata unica si pe terte piete poate duce la reducerea decalajelor de competitivitate pe care IMM-urile din Romania le inregistreaza fata de cele din Uniunea Europeana, precum si la alinierea companiilor romanesti la standardele comunitare.

Avand in vedere faptul ca sustinerea dezvoltarii economice a tarii pe termen lung trebuie privita si prin prisma incurajarii si sprijinirii activitatilor IMM-urilor, consider ca stimularea infiintarii IMM-urilor in Romania constituie o modalitate de promovare a spiritului antreprenorial si, prin urmare, de dezvoltare a economiei la nivel national. (I.P.)

Leave a Reply