PREMIERA. Doi ingineri din Timisoara au construit un aparat de zbor revolutionar, cu decolare si aterizare verticala. “Libelula” cu propulsoare cicloidale, prezentata intr-o revista stiintifica prestigioasa din SUA

Pentru cei care o fac cu pasiune, meseria de inginer inseamna o doza destul de mare de inventivitate. Iar cand aceasta se intalneste cu spiritul ludic ce salasuieste in fiecare dintre noi, mai mult sau mai putin ascuns, iau nastere lucruri surprinzatoare. E si cazul inginerilor Francisc Bereczky, administrator al firmei ECHITRON SRL, si Ioan Silea, profesor la Universitatea Politehnica Timisoara, care, la un moment dat, au discutat cum sa construiasca o… libelula. Care sa si zboare.


Prin maiestria si costurile suportate de domnul Bereczky, ideea a mers mai departe, construind, in premiera, un dispozitiv mai performant, si anume un aparat de zbor cu decolare si aterizare verticala cu propulsor cicloidal.

Dintre micro-vehicule aeriene (MAV), tot mai prezente in domeniul militar si civil, se disting cele cu capacitatea de decolare si aterizare verticala (VTOL = vertical take-off and landing).

Ele prezinta doua avantaje majore: capacitatea de a opera in medii fara infrastructura de decolare/aterizare si o manevrabilitate sporita. Autorii au realizat prototipul unui astfel de aparat de zbor cu radiocomanda, echipat cu un tip original si revolutionar de propulsoare cicloidale cu pale pivotante, realizarea reprezentand o premiera absoluta in domeniu.

Masa aparatului, inclusiv acumulatorii, este de 170g, iar autonomia de zbor este de 15 minute. Aparatul de zbor foloseste 4 propulsoare cicloidale cu pale pivotante, fiecare actionat de cate un motor de curent continuu fara perii.

Potrivit autorilor, fortele aerodinamice (portanta si rezistenta) contribuie in mod egal la generarea fortei de propulsie si se mentioneaza potentialul acestui nou tip de propulsor de a fi utilizat la aparate de zbor electrice destinate atmosferei rarefiate, cum e cea a planetei Marte.

Evidentierea (teoretic si practic – prin prototip functional) rolului important al fortei de rezistenta aerodinamica in generarea fortei de propulsie este o noutate absoluta in domeniul aparatelor de zbor dezvoltate cu mijloace tehnice.

Pana in prezent, asemenea studii s-au facut numai in domeniul zborului insectelor.

Rezultatele, recunoscute de lumea din topul a cercetarii, au fost publicate in AIAA Journal – o revista stiintifica a Institutului American de Aeronautica si Astronautica, care acopera toate domeniile aeronauticii si astronauticii, in special in ceea ce priveste noile dezvoltari teoretice si experimentale. (I.P.)

NOTA: Articolul si materialele auxiliare (filme, poze) se pot obtine contracost prin accesarea: https://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/1.J057270.

 

 




Leave a Reply