Scrisoare deschisa! Autoturismele care nu sunt inmatriculate in Timis sa fie interzise in parcarile imobilelor. Un timisorean a calculat ca, prin neimpozitarea alogenilor, bugetul orasului este prejudiciat cu peste 4 milioane de lei / an

Stimati timisoreni, actuali si viitori proprietari de autoturisme, supun atentiei dumneavoastra urmatoarea problema, care afecteaza majoritatea locuitorilor orasului.


Primaria Timisoara a emis, in data de 12.12.2018, Hotararea Consiliului Local nr. 655, care stabileste, pentru anul 2019, cresterea impozitului cu 50% pentru toare categoriile de autovehicule.

De asemenea, municipalitatea noastra si-a manifestat intentia de a mari aceste taxe pentru anul viitor, respectiv 2022.

Acesti bani ar trebui destinati intretinerii, modernizarii si dezvoltarii infrastructurii rutiere a orasului Timisoara, dar in fapt modalitatea de cheltuire a lor este la dispozitia primarului. Obligatia acestei plati revine numai timisorenilor, restul proprietarilor de autovehicule inmatriculate in alte judete sau localitati din judetul nostru nu platesc nimic, dar ocupa  abuziv parcarile acestui oras in detrimentul timisorenilor.

In fapt, arat ca la data de 12.12.2018  Primaria Timisoara a emis Hotararea Consiliului Local nr. 655, care stabileste, pentru anul 2019, cresterea impozitului cu 50% pentru toare categoriile de autovehicule. Astfel, pentru un autoturism cu capacitatea cilindrica cuprinsa intre 1801 – 2000 cm cubi, un timisorean plateste 270 lei, iar in majoritatea judetelor si localitatilor din tara se plateste 190 lei.

Obligatia acestei plati revine numai timisorenilor, restul proprietarilor de autovehicule inmatriculate in alte judete si localitati nu platesc impozitul auto la Administratia Financiara a Municipiului Timisoara, dar ocupa parcarile acestui oras in detrimentul nostru.

In mod normal, platitorul taxei auto are dreptul de a-si parca autoturismul pe raza localitatii administrativ-teritoriale in care masina sa este inmatriculata si nu in alte localitati unde ocupa in mod abuziv parcarile, pentru care are au obligatia platii acestei taxe dar nu o respecta. Altfel spus, timisorenii platesc taxa auto marita, iar autoturismele sus-mentionate sunt parcate pe locurile noastre. Majoritatea dintre noi platesc aceasta taxa de peste 15-20 ani, iar cu banii rezultati s-au intretinut si modernizat parcarile actuale.

Consider ca prin aspectele evidentiate mai sus sunt incalcate grav prevederile Legii nr. 266/2015 sau Codul Fiscal, respectiv art. 468, alin. 1 care prevede ca  “orice persoana care are in proprietate un mijloc de transport care trebuie inmatriculat /inregistrat in Romania datoreaza impozit anual pe mijlocul de transport, cu exceptia cazurilor prevazute de legiuitor”.

De asemenea, la art. 471, alin. 5, se precizeaza urmatoarele: “In cazul oricarei situatii care conduce la modificarea impozitului pe mijloacele de transport, inclusiv schimbarea domiciliului, sediului sau punctului de lucru, contribuabilul are obligatia depunerii declaratiei fiscale cu privire la mijlocul de transport la organul fiscal pe a carei raza teritoriala isi are domiciliul/ sediul/ punctul de lucru, in termen de 30 de zile, inclusiv de la modificarea survenita si datoreaza impozitul pe mijloacele de transport stabilit in noile conditii incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator”.

Aceste prevederi sunt statuate in mod expres in normele metodologice destinate acestui articol de lege.

Pentru ilustrarea aspectelor prezentate, mentionez ca locuiesc intr-un bloc cu doua scari, 28 de apartamente, ce are 10 locuri de parcare, iar proprietarii timisoreni din imobil au un numar de 18 autoturisme care platesc la zi taxele aferente prevazute de Codul  Fiscal.

De ani buni, cele 10 locuri de parcare, sunt ocupate abuziv de aproximativ 5-6 autoturisme care sunt inmatriculate in alte localitati si judete. Din cauza faptului ca proprietarii acestor autovehicule nu le-au inregistrat la organul fiscal al Primariei Timisoara, au incalcat legislatia sus-mentionata si au adus prejudicii insemnate bugetului local.

Astfel, intr-un articol publicat in media locala, la data de 24.09.2019, conform evidentelor Serviciului Regim Permise si Inmatriculari – Institutia Prefectului, rezulta ca parcul auto  al timisorenilor avea, la sfarsitul anului 2018, un numar de 172.185 autoturisme, parcarile publice aflate in administratia municipalitatii erau estimate la 36.000, iar autoturismele inmatriculate in alte judete dar care parcau in Timisoara, de timp indelungat, era aproximat la 29.000.

La un simplu calcul, daca punem un impozit mediu/ autoturism (din cele 29.000), de aproximativ 90 lei, rezulta ca anual, bugetul local al Primariei Timisoara este prejudiciat cu suma de 2.600.000 lei.

Apreciez ca, in prezent, numarul autoturismelor inmatriculate in alte localitati din judetul Timis si din tara, dar sunt parcate de ani sau luni in Timisoara, depaseste numarul de 40.000.

Precizez ca in aceasta perioada, niciun angajat al municipalitatii, asa-numitii inspectori de zona, nu a purtat discutii cu noi (despre problemele aparute determinate de persoanele sosite in zona din alte judete, respectiv luarea lor in evidenta cartilor de imobil a populatiei administrata de municipalitate, a autoturismelor acestora, locurilor de parcare existente, etc.), desi administratia locala cunostea acest fenomen datorita faptului ca firmele care au obtinut aviz de desfasurare a activitatii pe raza municipiului Timisoara, au fost obligate prin legislatie sa precizeze si numarul de persoane pe care urmau sa le angajeze, se putea astfel estima ca o mare parte a acestora isi vor aduce cu ei si autovehiculele proprietate personala.

De regula, zilnic, parcarea aferenta imobililui in care locuiesc este ocupata in proportie de peste 50% de autoturismele prezentate mai sus.

Din aceasta cauza sunt obligat, frecvent, impreuna cu alti vecini timisoreni, sa parcam autoturismele personale pe partea carosabila, trotuar sau locuri impropii, spatii verzi, incalcand astfel actuala legislatie.

Majoritatea celor care sunt veniti din alte judete, in calitate de angajati la diverse firme din zona de competenta a municipiului Timisoara, incalca si prevederile legale reglementate de Ordonanta de Urgenta nr. 97/2005 (republicata si intrata in viguare la data de 30.06.2006), privind evidenta, domiciliul si actele de identitate ale cetatenilor romani care s-au mutat intr-o alta localiate din tara noastra.

Referitor la activitatea autoritatilor locale fata de acest fenomen, singura “fapta notabila” a constituit-o pozitia exprimata de actualul primar Fritz Dominic, in publicatia locala “Tion”, la data de 20.06.2021, unde aprecia ca parcarile din oras vor fi destinate doar timisorenilor care locuiesc aici. Citez: “Cine traieste in Timisoara, trebuie sa plateasca taxe in Timisoara si sa-si faca buletin in Timisoara”…

Aceasta pozitie nu a fost materializata pana in prezent, mai mult, in contextul elaborarii strategiei municipalitatii referitoare la dezvoltarea parcarilor din oras si instituirea unor taxe suplimentare pentru parcarea autoturismelor in functie de impartirea pe zone ale orasului, prevederile Codului Fiscal, (lege a statului roman, nu o hotarare a unui consiliu local), nu mai sunt mentionale. Aceasta “uitare voita” intareste convingerea ca nu mai exista diferente intre cei care nu respecta obligatiile stipulate de Codul Fiscal si cei ce le respecta.

De asemenea, se naste ideea ca autoritatile locale prejudiciaza cu buna stiinta bugetul local prin faptul ca, pana in prezent, nu au obligat pe cei care ocupa ilegal parcarile timisorenilor sa respecte prevederile Codului Fiscal. Unele voci sustin faptul ca o parte a exponentilor politici din conducerea Primariei Timisoara nu au luat o pozitie transanta pentru respectarea Codului Fiscal deoarce “nu ar mai fi votati de cei pe care ii protejaza prin neplata acestor taxe”.

Din alt punct de vedere, aceasta pozitie a conducerii Primariei Timisoara are conotatii penale explicite datorita faptului ca, prin neaplicarea Codului Fiscal, bugetul local este prejudiciat anual cu sume de ordinul milioanelor de lei. Astfel, la un mic calcul, daca inmultim numarul autoturismelor care nu platesc taxe cu o medie a valorii per autoturism de 100 lei, ne rezulta o suma de 4.000.000 lei.

Mai mult, actualii diriguitori ai Primariei Timisoara si-au exprimat dorinta de marire a texelor locale, inclusiv a taxei auto, pentru anul 2022, prin proiectul de hotarare aflat in dezbatere publica, unde nu se face nici un fel de referire la aspectele semnalate. Aceasta situatie de marire a taxelor creaza sentimentul ca timisorenii trebuie sa plateasca si pentru “cei care sunt considerati votantii lor” (ai acestor exponenti politici), pe care ii scutesc de la plata acestor taxe.

In consecinta, daca practica de parcarea ilegala a autoturismelor, mentionata mai sus, si inactivitatea unor institutii abilitate care au obligatia de a respecta aceasta lege a statului roman, continua, propun spre dezbaterea timisorenilor analiza solutiei de a sesiza organele de ancheta care au competenta necesara investigarii acestor incalcari ale legii, care prin efectele lor aduc prejudicii anuale de ordinul milioanelor de lei municipalitatii orasului nostru.

Trenarea rezolvarii acestui fenomen de catre conducerea Primariei Timisoara a dus, uneori, la situatii tensionate intre cei care le-au reprosat celor care nu respecta prevederile Codului Fiscal si parcheaza abuziv. Astfel, in mai multe cazuri, ultimii i-au amenintat cu bataia pe cei care le-au atras atentia acestui abuz. In unele cazuri  aceste aspecte au fost semnalate autoritatilor competente care nu s-au implicat suficient pentru a descuraja aceste comportamente.

Astfel de situatii au fost semnalate in scris urmatoarelor institutii locale abilitate, respectiv:

  • Primariei Timisoara, iar raspunsul primit a ocolit subiectul si ni s-a reprosat ca ingradim dreptul conducatorilor auto de a circula unde doresc, raspuns semnat de actualul edil in baza referatului facut de Serviciul Juridic al institutei. Prin acest raspuns s-a eludat subiectul principal – nerespectarea Codului fiscal, care ar aduce bani suplimentari bugetului local.

  • Acelasi raspuns a fost primit si de la Directia Finantelor Publice a Municipiului Timisoara, pastorita de eternul Bodo Adrian, (prietenii stiu de ce), care trebuia sa fie prima institutie implicata in respectarea Codului Fiscal. Mai mult, aceasta institutie ne-a comunicat ca a facut adrese in care solicita constatarea incalcarii Codului Fiscal, in aceasta materie, Politiei Municipiului Timisoara, Directiei Generale Drumuri, Poduri, Parcaje si Retele de Utilitati, care apartin municipalitatii, iar raspunsurile acestora au confirmat ca nu au competente in acest domeniu. In acest caz se observa ca “nu stia stanga ce face dreapta”, expresie a debandadei din aceasta institutie.

Politia Locala, care are competente in acest domeniu, (in conformitate cu Legea nr. 155/2010, in baza art. 7,  lit. h, “constata contraventii si aplica sanctiuni pentru incalcarea normelor legale privind oprirea, stationarea, parcarea autovehiculelor si accesul interzis, avand dreptul de a dispune masuri de ridicare a autovehiculelor stationate neregulamentar” si art.11, lit.  c “constata contraventii si aplica sanctiuni pentru nerespectarea normelor legale privind domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani, inclusiv asupra obligatiilor pe care le au persoanele prevazute la art. 38 alin 2, din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare”), a dat urmatorul raspuns; ” va comunicam faptul ca, plata impozitelor este reglementata la nivel national, astfel incat nu pot fi luate masuri impotriva utilizatorilor de autovehiculre inmatriculate din alte judete, intrucat se creaza discriminarea unor categorii de cetateni fata de alte categorii de cetateni”, deci  eludeaza  fenomenul semnalat de noi si incriminat de Codul Fiscal.

O citire mai atenta a acestei  pozitii exprimata de Serviciul Juridic al Politiei Locale ne duce cu gandul ca “aceasta institutie in loc sa aplice legea o interpreteaza mai abitir decat Curtea Constitutionala”, in conformitate cu stiinta ei de carte, asa ca trageti singuri concluzia.

Din analiza acestor stari de fapt, rezulta existenta unui “triumvirat” in care rolul principal il are edilui-sef, pentru ca el, conform Legii administratiei publice locale nr. 215 din 2001,  are rolul de asigura respectatea legilor tarii, raspunde de organigrama primariei, repartizarea responsabilitatilor si de a urmarire a modul de realizare a sarcinilor legale, in conformitate cu art. 61, alin. 1- 5, al acestei legi.

Al doilea palier e cel al Directiei Finantelor Publice a Municipiului care are ca atribut esential colectarea taxelor si impozitelor locale deci implicit a celor semnalate de noi.

Al treilea palier este al Politiei Locale care are ca sarcina primordiala, in acest caz, in conformitate cu Legea nr. 155/2010, art. 7,  lit. h, “constata contraventii si aplica sanctiuni pentru incalcarea normelor legale privind oprirea, stationarea, parcarea autovehiculelor si accesul interzis, avand dreptul de a dispune masuri de ridicare a autovehiculelor stationate neregulamentar”.

Constatam ca institutiile abilitate in loc sa ne apere intetesele au mari carente la acest capitol, dar nu au nicio rusine de a ne solicita plata unor taxe marite, cu care conducerea administratiei locale face ce doreste.

Astfel, in materie de infrastructura rutiera si implicit parcari, se solicita cresterea taxei auto care, posibil va fi destinata sistemului “TIMPARK”, unde responsabilul acestuia, conform propriilor declaratii, vrea sa inlocuiasca stalpii si placutele vechiul “TELPARK”, de fapt o inginerie financiara pusa la cale de viceprimarul Ruben Latcau (coordonatorul acestui proiect),  care va fi materializat de “o firma de casa” din siajul celor care conduc primaria.

Avand in vedere practicile folosite cu succes de politicienii romani, ne putem gandi ca o parte din banii proveniti din aceaste inginerii financiare, viceprimarul va oferi o parte din ei protectorului sau  Fritz Dominic, care, dupa ce au falimentat impreuna sistemul de incalzire al orasului nostru, s-a mutat intr-o vila si are nevoie de mai multi bani pentru intretinerea ei si a gurii de hranit in plus cu care l-a binecuvantat Dumnezeu.

Nadajduim ca, de aceasta data, primarul orasului Timisoara sa detina un domiciliu legal, sa nu mai rada altii de noi “ca avem un primar ales ilegal”, sau nu avem noroc nici de data asta, “sa avem un primar gospodar”; vorba presedintelui tarii noastre, “ghinion”.

Deci nimic nou sub soare, “aceeasi Marie cu alta palarie”, la fel ca fosta administratie condusa de tandemul Robu-Nasleu, acum acesta e format din Fritz-Latcau.

Daca cei care ne conduc nu respecta legile statului roman, noi de ce le-am respecta; sa ne si sa le aducem aminte ca ei traiesc din taxele si impozitele platite de noi, nu invers! (I.P.)

 




Leave a Reply