Plateste Pentru Cat Arunci – PPCA! Un nou sistem de colectare a deseurilor din Timisoara si judetul Timis, implementat de RETIM si ADID

Noile modificari ale sistemului actual de colectare a deseurilor, in Timisoara si in judetul Timis, au fost prezentate, azi, in sala Revolutiei a Consiliului Judetean Timis, de reprezentantii SC RETIM Ecologic Service SA si Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara Deseuri Timis (ADID Timis).


Jurnalistii au fost invitati la o discutie informala pe marginea proiectului pilot Plateste Pentru Cat Arunci – PPCA (Pay As You Throw – PAYT).

Obiectivul principal al activitatilor este testarea noului sistem de colectare PPAC, iar prima etapa de implementare a constat in intelegerea comportamentului real al populatiei si a provocarilor intampinate in procesul de colectare separata a deseurilor.

Principalele teme dezbatute au fost: modificarile aduse in sistemul actual de colectare,  noutatile care urmeaza sa fie introduse,  prezentarea analizei datelor obtinute pana in prezent.

Au vorbit despre noul sistem din partea Retim, Dan Pascu, director general Marketing Economic, Paul Cringulescu, manager Contractare, si Daciana Grasu, specialist Marketing, iar din partea ADID Timis, Romeo Ursu, director executiv.

Devine obligatorie din 2023 colectarea separata a deseurilor biodegradabile (resturile alimentare din bucatarie si din gospodarie), in pubela maro. De ce trebuie colectate separat? Pentru ca Uniunea Europeana vrea ca acestea sa fie reciclate. Tintele UE aplicabile din 2025 cer ca jumatate sa fie reciclat din tot ceea ce inseamna deseuri colectate.

In Timis sunt peste 200.000 de tone, iar dintre acestea 100.000 de tone vor trebui sa fie reciclate. Hartie-carton, plastic, metal rezolva maxim o treime din cantitatea de 100.000. Restul trebuie sa fie deseuri bidegradabile, care sunt cele mai multe ca volum. Trebuie sa stim un lucru simplu: acestea sunt deseurile alimentare si le punem in pubela maro!”, a atentionat Dan Pascu, director general Marketing Economic Retim.

Astfel, se schimba modul de colectare: se introduce pubela maro pentru deseurile biodegradabile (preponderant de tip alimentar) si se introduce recipientul albastru pentru hartie-carton (la case, sacul albastru; la asociatiile de locatari, pubela albastra). Hartia-cartonul se scoate din recipientul galben si se colecteaza separat in sacul/ pubela albastra.

De asemenea, se introduce o noua modalitate de plata: fiecare gospodarie/ asociatie de locatari va plati deseul colectat in functie de volum. Deseurile reciclabile au un volum mare (70 % din total deseuri) si vor avea un tarif mic, comparativ cu deseurile biodegradabile si reziduale care au volum mic si un pret semnificativ mai mare. In zona de case, vom distribui recipiente de dimensiuni diferite, astfel:

Pubela neagra va fi de 25/ 30/ 40/ 60/ 80/ 120 litri, pubela maro de 25/ 30/ 40/ 60/ 80/ 120 litri, iar sacul galben, respectiv sac albastru reutilizabil (1/ an): capacitate 120l.

Premisele proiectul pilot PPCA

Pentru o evaluare corecta in urma careia sa rezulte solutia optima de implementare a sistemului PPCA, s-au urmarit conditii de colectare similare (fractii colectate, frecvente samd) cu cele propuse pentru schimbarea sistemului, pe un perimetru stabilit. Scopul proiectului pilot a fost sa ofere o imagine mai clara asupra modului de abordare si de organizare a implementarii instrumentului PPCA.

Specialistii Retim au evaluat comportamentul real de generare a deseurilor versus cel teoretic: cat deseu din fiecare fractie produce in medie o gospodarie, care este proportia dintre fractii, element critic pentru stabilirea structurii corecte a recipientilor pentru toate categoriile de beneficiari.

Potentialul proiectului de a reduce cantitatile depozitate: cat deseu reciclabil mai este inca posibil de recuperate si valorificat care este potentialul pentru compostarea si valorificarea deseului biodegradabil

Principalele provocari in implementare: procesul de contractare a noului sistem PPCA, evaluarea solutiilor tehnice implicate (pubele cu identificare RFID, masini dotate cu camera video).

Reactia populatiei la noul sistem cat de dispusa este sa colecteze separat pe mai multe fractii decat in prezent, cat de usor intelege regulile etc.

Testarea s-a facut pe un esantion de 500 puncte de colectare analizate (case si blocuri din Timisoara si Lugoj; case din Giroc si Parta )

Etapa 1: perioada: 15 aprilie – 15 iulie, determinarea compozitiei deseurilor la punctul de colectare (grad colectare separata, volum si greutate generate/ punct colectare si locuitor), implementarea de noi recipiente (capacitati de 40/ 60/ 80/ 120/ 240 l, dotate cu tag RFID).

Concluzii etapa 1. Analiza continutului recipientelor

Recipient negru: deseuri reziduale: capacitatea pusa la dispozitie nu este utilizata integral – grad de umplere initial de aproximativ 60%. Continutul pubelei negre este contaminat in proportie de 52%, in principal cu deseu reciclabil –  67%,  respectiv vegetal 22%.

Recipientul galben: deseuri reciclabile: gradul de contaminare este mult mai mic, de 11%, contaminantii sunt diversi – rezidual, bio, polistiren, alte deseuri. De remarcat ca, in urma procesului de resortare, prin pliere si strivire, s-a reusit o reduce a volumului deseului de 28.2%.

Concluzii generale: 40% din deseurile reciclabile sunt inca depozitate in pubela neagra. Peste 10% din cantitatea colectata este reprezentata de alte deseuri decat cele menajere (vegetale, volumioase etc.) a caror depozitare nu este permisa aici. Recipientele propuse (25/ 30/ 40/ 60, 80/ 120l) pot fi implementate cu usurinta.

Pasii urmatori:

Etapa 2. Colectarea deseurilor in noul system. Dotare masinilor cu RFID si camera video (cargo track). Monitorizarea conformarii si a gradului de umplere la fiecare punct de colectare. Analiza back office a rezultatelor (Soft + analize ad-hoc.

“La nivelul zonelor 1 si 0, unde colecteaza Retim, reprezinta peste 70% din populatia judetului Timis, Noi ne vom asigura ca cetatenii sa afle in detaliu despre implementarea acestui proiect. Sunt schimbari noi in colectarea deseurilor. Astfel, incat cetatenii sa afle in detaliu ceea ce vor trebui sa faca, fiindca acest system care functioneaza acum va fi complet modificat. Vor fi discutii cu reprezentantii celor 58 de UAT-uri implicate. Vor fi sedinte cu domnii primari”, a declarat Romeo Ursu, director executive ADID. (I.P.)




Leave a Reply