Rolul teatrului in fata dezinformarii: O jurnalista de la publicatia Le Soir, pledoarie pentru acuratetea informatiei la conferinta ETC de la Timisoara

Sala 2 a Teatrului National din Timisoara a devenit inca o data un forum de idei, ca spatiu deschis intalnirilor Conventiei Teatrale Europene. A doua zi a reuniunii membrilor ETC a debutat la Sala 2 cu o conferinta sustinuta de jurnalista Colette Braeckman, columnista a editiei belgiene a publicatiei franceze Le Soir si autoare a mai multor carti despre Africa centrala. Tema pe care a abordat-o jurnalista a fost Dezinformarea si rolul teatrului.


Luand ca punct de plecare experienta pe care a avut-o in Timisoara si in Bucuresti, in decembrie 1989, studiul sau de caz si interventiile participantilor din Grecia, Romania si Ucraina au demonstrat ca o informatie neverificata substantial poate face ca o realitate esentiala sa cada in derizoriu, au demonstrat ca acuratetea informatiei este cel mai adesea dificil de captat si ca deplasarea la fata locului nu este singurul pas care trebuie facut.

Discutiile au relevat ca atat jurnalistii si formatorii de opinie din social media, cat si teatrul sunt „storytellers”, naratori, si, daca cei dintai prezinta perspective exterioare, din surse mai mult sau mai putin superficiale sau credibile, creand dezinformare cu o usurinta si cu o rata de succes dezarmant de mare, rolul esential al teatrului este acela de a spune in mod autentic povesti din perspectiva creatorilor, de a construi realitati si de a revela adevarul in intreaga sa complexitate, iar sansa lui e aceea ca are capacitatea de a construi constiinte, de a provoca gandirea individuala, analiza, liberul arbitru si opinia asumata.

Conferinta a fost urmata de o prezentare concreta a colaborarilor artistice internationale, oferind membrilor ETC spatiul in care sa impartaseasca din experienta acumulata in cadrul programelor dezvoltate in cadrul ETC in ultimii doi ani, incluzand programele ETC Development Grants – program de sprijinire a colaborarilor internationale inovatoare intre minim trei teatre din retea, pe teme care variaza de la descoperirea de noi concepte de cooperare, la  explorarea domeniilor dramaturgiei digitale si a tehnologiilor digitale sau abordarea sustenabilitatii sociale si de mediu in teatru, ACuTe – program de dezvoltare a teatrului digital sau Young Europe IV – un program pe trei ani, dedicat scrierii de piese noi pentru publicul tanar si teatrului „in sala de clasa”, care sa schimbe genul de naratiune despre persoanele care provin din medii non-dominante; acest program a fost recompensat in anul 2022 cu premiul Art Explora.

Plecand de la aceste exemple de bune practici, participantii la conferinta au analizat formulele in care parteneri provenind din sisteme culturale, sociale, politice si administrative diferite pot construi, prin intermediul teatrului, conexiuni europene solide.

Unul dintre demersurile cele mai practice de comunicare nemediata a fost sesiunea de „speed meetings”, in cadrul careia toti participantii au avut posibilitatea sa intre in contact direct unii cu ceilalti, in formula unu la unu. Aceasta a fost urmata de prezentarea unui set de instrumente in vederea implementarii unei strategii prioritare a ETC privind sustenabilitatea, prezentate de Emmanuelle Lejeune de la Théatre de Liège (Belgia), Raquel Castells, reprezentand Teatro Arriaga din Bilbao (Spania) si Joachim Klement de la Staatsschauspiel din Dresda (Germania).

Ultima parte a Conferintei internationale a ETC a fost dedicata sesiunilor de partajare a bunelor practici in cadrul retelei. In cele patru sesiuni de lucru axate pe subiecte specifice, au fost discutate modalitati active de atragere a publicului prin implicarea sa in spatiul teatral, multilingvismul, rolul integrator al noii dramaturgii si limitele ideologice ale adaptarilor textelor clasice etc., cea de-a doua zi a Conferintei Internationale a ETC incheindu-se in sala de spectacol, alaturi de publicul spectacolului Teatrului National, Vocile orasului – City Voices de lucru axate pe subiecte specifice, spectacol semnat de cunoscutul coregraf Pál Frenak.

Rolul teatrului in fata dezinformarii, proiectele din cadrul programelor ETC, bune practici in colaborarea internationala, apel pentru teatre sustenabile, dialoguri profesionale constructive au marcat cea de-a doua zi a Conferintei internationale a Conventiei Teatrale Europene desfasurata la Teatrul National din Timisoara. (I.P.)

Fotografii: Adrian Piclisan / TNTm

 

Leave a Reply