Protectia Consumatorilor Timis, amenzi de peste 2,4 milioane de lei, doar in primele patru luni din 2025. Comertul online si alimentatia publica, principalele surse de reclamatii

Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorilor (CJPC) Timis a desfasurat, in primele patru luni ale acestui an, nu mai putin de 833 de actiuni de control. In urma acestora, au fost aplicate sanctiuni in valoare totala de peste 2,4 milioane de lei.

Comisarul-sef al CJPC Timis, Mihai Alin Gubandru, prezent la un seminar dedicat operatorilor economici, organizat de CCIA Timis, a specificat ca activitatea institutiei nu se limiteaza doar la sanctiuni.

„Noi facem si preventie, si consiliere gratuita. Este suficient un e-mail si echipa noastra se deplaseaza pentru a oferi sprijin”, a declarat acesta

De asemenea, a fost introdus, la finalul anului 2023, conceptul de control voluntar, adica o verificare solicitata de catre agentul economic. In aceste cazuri, nu se aplica amenzi, ci se ofera recomandari si, daca e nevoie, un plan de masuri.

,,Este un control absolut normal care se face la solicitarea operatorului econom. Dar, foarte important, nu se vor aplica sanctiuni, eventual un plan de masura. De la inceputul anului, am avut aproximativ 20 de actiuni de control voluntar la solicitarea operatorului econom. De asemenea, de fiecare data, cand mergem in control, oferim si o consiliere. Adica, colegii mei, comisari, nu dau sanctiuni si masuri, fara sa le explice de ce si ce au de remediat pe viitor”, a declarat Mihai Alin Gubandru.

In situatiile grave, cum ar fi descoperirea unor alimente alterate, marfurile sunt automat retrase de la vanzare. Din luna ianuarie pana in prezent, au fost efectuate aproximativ 20 de astfel de controale voluntare.

Conform OG 21/1992 si Legii 363/2007 privind practicile comerciale incorecte, comisarii pot impune masuri severe, inclusiv inchiderea temporara a unei unitati de la 0 pana la 12 luni, in functie de gravitatea si repetitivitatea abaterii.

Comisarul-sef a mentionat ca, in general, dupa o oprire temporara a activitatii, majoritatea operatorilor nu recidiveaza.

In primele patru luni ale anului, CJPC Timis a primit 896 de reclamatii. Dintre acestea, doar 9 s-au dovedit a fi neintemeiate, iar 88 au fost clasate din lipsa de documente justificative sau pentru ca nu contineau suficiente informatii despre operatorul vizat.

Cele mai frecvente sesizari privesc comertul online, alimentatia publica si platformele de livrare.

„Sunt multi consumatori care nu stiu ca daca pe meniu scrie ‘mozzarella’, produsul servit chiar trebuie sa fie mozzarella, nu o specialitate de branza. La fel si cu smantana vegetala – nu e smantana”, a mai precizat seful OPC Timis.

Statistica in domeniul alimentatiei publice si comertului alimentar

In domeniul alimentatiei publice – restaurante, fast-food-uri, patiserii – ANPC Timis a realizat 243 de actiuni de control:

130 de avertismente;

173 de amenzi in valoare totala de 690.000 de lei;

35 de opriri temporare ale activitatii.

 

In cazul magazinelor alimentare si supermarketurilor:

136 de actiuni de control;

25 de avertismente;

161 de amenzi in valoare de 747.500 lei;

10 opriri temporare ale activitatii.

Unele dintre controale au vizat inclusiv mari lanturi de magazine. Un exemplu recent este supermarketul Lidl din Lugoj, care a fost in centrul atentiei din cauza deficientelor constatate.

Consumatorii care doresc sa depuna o sesizare pot face acest lucru online, pe site-ul oficial www.anpc.ro, prin e-mail la adresa secretariat.timis@anpc.ro sau direct la sediul CJPC Timis din Piata Unirii.

„Suntem zilnic pe teren. Media este de aproximativ 3 actiuni de control pe comisar, pe zi. Chiar si eu particip direct la verificari”, a declarat seful CJPC Timis.

In total, 11 comisari activi, plus conducerea, sunt implicati constant in supravegherea pietei locale.

Leave a Reply