FEST-FDR2019. Cantareata cheala a lui Eugène Ionesco isi incruciseaza replicile absurdului cu Medea’s boys, pe scena festivalului de la Timisoara (P)

La Timisoara, FEST-FDR2019  este in plina desfasurare. Daca ziua de marti, 5 noiembrie, a stat sub semnul micilor adevaruri care ne schimba viata prin trei spectacole – incitantul spectacol al Teatrului National din Bucuresti, 50 de secunde de Daniel Oltean, in regia lui Eugen Gyemant, fermecatorul spectacol al Nationalului clujean, Povesti de dragoste la prima vedere dupa Gabriel Liiceanu, Adriana Bittel, Ioana Parvulescu, Radu Paraschivescu, Ana Blandiana, in regia lui Tudor Lucanu si, nu in ultimul rand, Aceasta Sonia de Lia Bugnar, tulburatorul spectacol al Teatrului Luni, ziua de miercuri, 6 noiembrie, a oferit publicului FEST-FDR doua  noi perspective, extrem de diferite.


Astfel, dupa comedia semnata de Bogdan Theodor Olteanu si Adrian Nicolae, Taximetristi, o productie a Teatrului Apollo 111, a venit randul unui adevarat tur de forta cu Legaturi primejdioase, dupa Laclos, in regia lui Cristi Juncu, un spectacol al Teatrului Mic din Bucuresti.

Cea de-a cincea zi a festivalului debuteaza cu prima dezbatere FEST-FDR, intitulata Om si personaj: Valmont din „Legaturi primejdioase”, o inspirata intalnire cu publicul a actorului care intruchipeaza acest personaj, Florin Piersic jr., in jurul unor teme care au modelat istoria de-a lungul secolelor, discret – sau mai putin discret – camuflate in spatele istoriei oficiale. Dezbaterea este programata de la ora 11, in foaierul Salii 2.

Tot joi, 7 noiembrie, de la ora 18, in Sala Mare a Teatrului National din Timisoara, FEST-FDR  programeaza Medea’s boys, o productie Teatrul Apollo 111, un spectacol necesar pentru o societate in care discriminarea de gen a dominat intotdeauna viata, in toate aspectele ei.

Medea’s boys, pe un text de Ionut Sociu si fragmente din Medeea de Euripide, in regia lui Andrei Majeri, demonteaza legenda Argonautilor si, plecand de la acest pretext / context cultural, aduce in discutie, cu mult umor si egala luciditate, vulnerabilitatile barbatilor, machismul, patriarhatul si misoginismul.

De la ora 20, la Sala 2, publicul are ocazia unei intalniri cu unul dintre marile texte ale lumii, un titlu care nu mai are nevoie de nici o prezentare: Cantareata cheala de Eugène Ionesco, in regia unui tanar si talentat regizor, castigator al premiului UNITER, Radu Iacoban. Spectacolul este o productie a Teatrului „Maria Filotti” din Braila.

Ziua de joi se incheie cu spectacolul In numele Tatalui de Robert Balan, a carui reprezentatie este programata la ora 21, in Studio „Utu Strugari”.

Spectacolul, produs de Asociatia Art No More din Bucuresti, atinge un subiect acut in societatea romaneasca. Dupa cum afirma realizatorii, „A vorbi despre religie si identitate religioasa intr-un moment in care a fi religios echivaleaza cu a sustine public o agenda politica cel putin controversata este un act de curaj. A impacheta confesiunile si opiniile si amintirile unei vieti religioase intense si active, cu bune si cu rele, intr-un spectacol de teatru este atat un prilej de asumare a religiei ca dimensiune esentiala a vietii private, cat si un start al dialogului.”

Vineri, 8 noiembrie, publicul FEST-FDR se reintalneste cu trupa Teatrului National din Timisoara, care intra in festival cu doua spectacole.

Astfel, de la ora 20, la Sala 2 are loc reprezentatia spectacolului Timisoara. Capat de linie, de Peca Stefan, regia Ana Margineanu. Timisoara. Capat de linie propune o aventura fascinanta, stranie si comica prin istorie: transforma povestile oamenilor care au trait in Timisoara sau care doar au vizitat-o, intr-o pastila pentru memorie, descifrand – incercand sa descifreze – visele si asteptarile unor oameni legati intre ei prin fire invizibile, unele genealogice, altele ale hazardului, cele mai multe ale imaginatiei si legendei.

Tot vineri, de la ora 21, la Studio „Utu Strugari” are loc reprezentatia spectacolului Cercurile Increderii de Radu Popescu, in regia Mihaelei Lichiardopol, un spectacol despre maturizare, nu doar a unor tineri pusi in fata unor alegeri prea grele pentru puterile lor, ci, mai cu seama, maturizarea unei societati care trebuie sa-si protejeze tinerii si sa gaseasca formulele potrivite pentru a-i pregati exact pentru a face fata unor astfel de alegeri. (I.P.)

Nota: Biletele pentru spectacolele FEST-FDR se gasesc la Agentiile Teatrului National: Agentia „Marasesti”, str. Marasesti nr. 2 si Agentia „Sala 2”, in Parcul Civic. Orar: zilnic, orele 11 – 19. Locurile pot fi achizitionate si online, pe www.tntimisoara.com.