Bega ARTPRIZE 2020. Cine este curatorul roman care a castigat un premiu de 5.000 de euro, in cadrul unui proiect cultural initiat de sotia milionarului Emil Cristescu

Bega ARTPRIZE, aflat acum la a II-a editie, isi continua misiunea de a incuraja profesionalizarea activitatii curatoriale din Romania.


Juriul din acest an format din Liviana Dan, Calin Dan si Mihai Pop a cartografiat situatia actuala a scenei tinere, sub 40 de ani, in toata varietatea ei de personalitati, de la cele inca in formare, dar care au ajuns sa aiba o voce  proprie, precum Cristina Stoenescu, Flaviu Rogojan sau Georgiana But, la nume consacrate de acum pe scena internationala, precum Cosmin Costinas.

Pentru anul 2020, decizia juriului a fost unanima, realizata prin consens, alegerea mergand catre Sandra Demetrescu, in intentia de a stimula o abordare strategica a profesiei de curator, prin imbinarea unei cunoasteri aprofundate a mediului institutional si a celui independent deopotriva, ca garantie a realizarii unei sinergii intre diversii actori ai scenei artistice. Sandra Demetrescu a parcurs intr-un timp record etapele de la junior, la ‘assistant’ si apoi la curator cu responsabilitati depline, conducand in prezent sectia Curatoriat a Muzeului National de Arta Contemporana.

A realizat de-a lungul timpului, independent sau in colaborare, o serie de expozitii cu tematica si miza variata, de la mari retrospective la expozitii de grup cu tematica complexa, avand in acelasi timp capacitatea de a construi discurs in colaborare cu artistii tineri si foarte tineri in afara cadrului institutionalizat al Muzeului.

Bega ARTPRIZE este o initiativa a Kunsthalle Bega, proiect al Fundaţiei „Calina” initiat de Alina Cristescu, sotia milionarului Emil Cristescu, care prevede ca premiantul sa primeasca suma de 5.000 Euro, precum si invitatia de a realiza un proiect curatorial. Kunsthalle Bega si membrii juriului vor sprijini si asista in toate etapele dezvoltarea si prezentarea proiectului.

Sandra Demetrescu (n. 1989, RO)
Cu o dubla specializare in istoria si teoria artei si foto-video, a curatoriat expozitii in galerii, muzee si spatii independente din Romania si a publicat in cataloage si reviste de specialitate.

Incepand din 2014 este curator la MNAC – Muzeul National de Arta Contemporana din Bucuresti, iar din 2019 conduce sectia de Curatoriat a muzeului. Activitatea sa din cadrul MNAC s-a dezvoltat in doua directii de cercetare curatoriala: pe de o parte, in cadrul programului muzeului dedicat recuperarii artei romanesti din ultimii 60 de ani, a facut parte din echipele curatoriale ale unor expozitii complexe precum: „Efemeristul.

O Retrospectiva Mihai Olos” (2016); „Prizonierii Avangardei. O Retrospectiva Ion Bitzan” (2017); „Vazand Istoria – 1947–2007. Colectia MNAC” (2018); „Metamorfozele lui Julian. O Retrospectiva-laborator Iulian Mereuta” (2019).

Pe de alta parte, din colaborarea cu artisti emergenti romani si din strainatate au rezultat expozitii precum „Noi inceputuri. Achizitii recente ale MOCA Belgrad” (2015), „Remembering Landscape” (2018) sau „Moduri de a construi. Liliana Mercioiu-Popa” (2020).

A colaborat cu si a facut stagii la institutii precum Muzeul Peggy Guggenheim din Venetia (2012), ZKM Karlsruhe (2014), Pavilonul Romaniei de la Bienala de la Venetia (2013, 2015).

Din 2016 activeaza, impreuna cu Dragos Olea, in cadrul KILOBASE BUCHAREST un hibrid curatorial ce exploreaza subiecte precum: economie, queer si Bucuresti. A co-curatoriat proiecte in tara (seria „Convulsion Ltd.”, 2016) si strainatate („We are all lichens – Farid Fairuz”, Festivalul Supersimetrica, Madrid, 2018), iar proiectele curente ale duo-ului sunt: expozitia „Convulsion Ltd. Third Drop On A Hot Plate” si editarea publicatiei KILOBASE BUCHAREST A-Z (P-U-N-C-H, 2020), un alfabet-ghid experimental despre posibile identitati si fragmente ce compun Bucurestiul, alcatuit din perspectiva unor voci ce provin din domenii precum artele vizuale, sociologia, antropologia sau arhitectura.

Bega ARTPRIZE
In ultimii ani, profesionalizarea artei si multiplicarea evenimentelor internationale dificil de definit au dat curatorului un statut de celebritate.

Curatorul amesteca aspecte diferite ale experientei artistice in propria lui viziune si actioneaza de cele mai multe ori ca un ambasador al artei pentru public. Cautat de artisti, muzee, spatii independente, galerii comerciale, curatorul are un radar pentru spiritul timpului si o mare curiozitate pentru lumea in care traim.
Curatorul scrie istoria artei in timp real.

Curatorul inlocuieste canoanele cu standardele si are un puternic instinct pentru ce este nou si ce urmeaza sa fie nou.

Curatorul are mereu instrumentele pentru alegerea artistilor, pentru agenda muzeelor si a expozitiilor si pentru definirea valorii, autenticitatii si transformarii artei.
Curatorul poate sterge liniile dintre estetica, politica, activism, etica.

Un premiu pentru un curator ne ajuta sa intelegem si mai ales sa apreciem profilul curatorului adevarat, profesionist, vizionar si absolut necesar in lumea artei. (I.P.)




Leave a Reply