OPINII. Controversata pictura murala in care Catedrala Mitropolitana din Timisoara apare fara cruci, doar o “mostra” a libertatii de exprimare

Timisoara este impartita, din nou, in doua tabere. De data aceasta, din punct de vedere cultural sau, mai bine zis, ideologic. Ce starneste acest val de controverse? Este vorba despre pictura murala ”Fortificatii”, realizata in cadrul programului ”Memoriile Cetatii”, coordonat de catre Asociatia Timisoara Capitala Culturala Europeana, program care reprezinta un efort colectiv de reanimare a spatiului public, “in care ne-am propus sa coloram zidurile din jurul nostru si de a le distruge pe cele dintre noi”, dupa cum spun organizatorii chiar in prezentarea oficiala a autorului picturii sus amintite.


Pictura care improspateaza aerul urbei prin culorile sale poate fi admirata pe una dintre cladirile din Complexul Studentesc. O metafora a structurii stelare a orasului, un ”joc intre prezent si momentul acela care exista doar in memoria istorica a cetatii”, dupa cum a explicat artistul bucurestean Lucian Sandu Milea (foto), autorul lucrarii.

Faptul ca in pictura murala apare stilizata imaginea Catedralei Metropolitane din Timisoara, simbol din centrul civic al orasului, fara crucile de pe turle, a starnit o serie de comentarii extreme, foarte inversunate, care vizeaza pictura si a ceea ce a dorit sa exprime artistul prin opera sa, acuzatiile mergand pana la ideea de promovare a neo-marxismului. Aceste controverse au fost declansate de o persoana ofensata de absenta crucilor, care a fotografiat pictura si a expus-o pe internet.

Mai departe, imaginile au fost promovate prin retelele de socializare de catre Adrian Orza, fostul viceprimar, fix in prag de alegeri. Domnia sa a legat intreaga poveste de zilele Revolutiei, spunand ca intelege libera exprimare, dar, totusi, nu se lasa ademenit de progresisti. In cele din urma, subiectul a fost adus in atentia timisorenilor de presa locala.

Din declaratia artistului, intelegem ca respecta religia ortodoxa si ca, pentru el, crucea este un simbol sfant destinat spatiilor sacre de rugaciune, iar lucrarea sa nu are vreo legatura cu aspectul religios.

O scurta privire inspre arta contemporana este de bun augur, pentru a evita sa polarizam prea mult pe subiect. Poate cel mai reprezentativ artist de pe glob cand vine vorba de picturi pe cladiri si ziduri este Banksy, un englez care, pana in prezent, a reusit sa isi pastreze anonimatul. El a impresionat o lume intreaga cu imaginile create pe zidul care separa Israel si Palestina. Picturile sale aduc frumusete locurilor unde sunt create si promoveaza pacea, dragostea si buna intelegere intre oameni.

De exemplu, imaginea care infatiseaza o spartura in zid, prin care se zareste un decor tropical, de vis, iar doi copii se joaca in fata ei, este foarte graitoare.

De mentionat ca, in urma cu cinci ani, 32 de desene semnate de Banksy au fost vandute, la o licitatie organizata la Londra, cu 435.000 de lire sterline…

Cu toate acestea, nici o institutie din cele doua tari de o parte sau alta a zidului, aflate in conflict, nu a contestat existenta in realitate a locului de joaca, a sparturii din zid sau a palmierilor de pe cealalta parte. De ce? Oare pentru ca acolo este mai bine inteleasa arta si dreptul la libera exprimare a artistilor? Sau din dorinta de a nu atrage si mai multa atentie asupra picturii.

Pentru un oras care, peste doi ani, va gazdui foarte multi turisti culturali, este necesar sa fim echilibrati, sa aparam frumusetea artei si libertatea pe care ea o are. Sa evitam jocurile ideologice, care nu aduc nimic bun, decat poate ne fac sa mai stagnam putin ca si mentalitate colectiva.

Sa respectam principiul invocat metaforic de filozoful Karl Popper, ”libertatea pumnului meu se opreste acolo unde incepe libertatea nasului tau”, chiar daca opiniile noastre difera.

Este oare Timisoara pregatita sa duca Romania la un alt nivel de cultura, mai colorat, mai viu, mai aproape de oameni si mai liber? Ramane de vazut. Deocamdata, speram ca Lucian Sandu Milea sa nu revina asupra picturii murale ”Fortificatii” pentru a aduce modificari care sa stinga focuri inutile si sa ne aminteasca de cenzura nedorita de acum… stim cu totii cati ani. (Raluca Ilas – Scoala de circ Timisoara)

Sursa foto: pinterest.com




Leave a Reply