UNSEEN.CONCERT IN THE DARK. Singurul eveniment de muzica clasica din Romania care se desfasoara in intuneric, pe scena Filarmonicii „Banatul” din Timisoara (P)

Luni, pe 25 octombrie, de la ora 19, la Filarmonia Banatul, pianistul Florian Mitrea, unul dintre cei mai apreciati tineri muzicieni de origine romana ai momentului, al carui debut a avut loc pe celebra scena Carnegie Hall din New York, aduce publicului timisorean o experienta puternica si inedita despre intuneric si speranta: o serie de recitaluri solo care au loc in intuneric in cadrul evenimentului UNSEEN.CONCERT IN THE DARK – singurul eveniment de muzica clasica din Romania care propune o experienta muzicala cu lumina stinsa atat in sala, cat si pe scena.


UNSEEN.CONCERT IN THE DARK, singurul eveniment de muzica clasica din Romania care se desfasoara in intuneric, propune publicului timisorean o experienta aparte luni, 25 ocotombrie, de la ora 19, la Filarmonica Banatul, o distragere de la agitatia vietii cotidine, care ii va aduce pe spectatori mai aproape atat de lumea nevazatorilor, cat si de explorarea sinelui prin patru lucrari de muzica clasica si o lucrare de arta contemporana.

Pianistul Florian Mitrea, profesor la Academia Regala de Muzica din Londra, distins cu premii la unele dintre cele mai importante competitii la nivel mondial, va urca pe scena Filarmonicii Banatul pentru o serie de recitaluri solo cu lumina stinsa, in care sunetul ramane singura conexiune dintre artist si spectator. Florian Mitrea va interpreta Sonata nr. 21 in Do Major Op. 53, de Ludwig van Beethoven, Für Alina, de Arvo Pärt, Fantezia Nr.3 in re minor K397, de Wolfgang Amadeus Mozart si Sonata dupa o lectura din Dante (Fantasia Quasi Sonata), de Franz Liszt cu lumina stinsa si pe scena si in sala.

Cele patru perspective ale intunericului in muzica

„O singura lucrare o voi interpreta cu partitura, restul sunt din memorie. Este vorba despre Für Alina, de Arvo Pärt, pentru care mi-am cumparat special ochelari cu infrarosu. Nu se vad din sala. Pot spune ca este o experienta noua si pentru mine, ca muzician, chiar daca am repetat deja cu ei – fiindca nu doar notele si partitura, ci si pianul, si clapele se vad mult mai aproape prin acesti ochelari.

Tema care uneste piesele este intunericul – in anumite forme. La Beethoven, sonata este scrisa cand el incepuse deja sa nu mai auda, deci avem de-a face cu acest intuneric al auzului. Pärt a scris Für Alina pentru o prietena de familie care trecuse printr-o drama, divortase, sotul castigase custodia fetitei, iar ea a ramas fara copil – este, practic, despre intunericul despartirii.

Apoi trecem la Mozart, a carui lucrare este incompleta, caci Mozart a murit inainte de a o termina si in muzica alterneaza lumina si angoasa. La Listz suntem in Infernul lui Dante de la inceput, este personificat spatiul Iadului, insa ceea ce este minunat la piesa aceasta este ca dupa 25 de minute fara pauza se ajunge la o tonalitate pe care Liszt o numea tonalitatea mistica – el considera ca muzica trebuie sa mantuiasca, sa salveze, sa  ia omenirea din intuneric si sa o aduca in lumina. Daca in prima parte a recitalului muzica este ca o intrebare deschisa, pana la finalul recitalului vom ajunge la o lumina sufleteasca.”, povesteste pianistul Florian Mitrea.

Inainte de inceperea recitalurilor de pian, imersiunea in intuneric va fi pregatita de instalatia de arta contemporana intitulata Metamorface, realizata de artistul electronic Sebastian Florea, bazata pe portretul Nefertiti al unei paciente aflate sub anestezie, realizat de Cristina Bobe, autor al conceptului UNSEEN.

Pentru fiecare pixel al unei lucrari, Sebastian Florea a creat un sunet si astfel a realizat o lucrare de muzica electronica, cu rol de prefata pentru urmarea evenimentului.

Aceasta lucrare a fost facuta in colaborare cu Cristina Bobe. Cristina foloseste o fotografie de-ale ei ca sursa de sunet. Si adauga naturii statice a fotografiei doua dimensiuni: cea sonora si cea a timpului. In specific, lucrarea doreste sa redea trairea transformarii sufletesti a pacientei din fotografie, in urma interventiei de chirurgie estetica la care s-a supus.

Cum poate fi privita instalatia prin prisma intunericului? Lucrarea aduce lumina in intuneric in mod manifest prin faptul ca pixelii sunt puncte de lumina, dar in mod latent pentru ca incearca sa ne deschida poarta, sa ne lumineze o lume sufleteasca, intima, de obicei invizibila. Cu toate acestea, si ea insasi contine contrast, liniste, deci intuneric”, explica Sebastian Florea.

La final, publicul este invitat sa participe la o discutie libera cu artistii si cu ceilalti spectatori, prin care este incurajata sinceritatea si confesivitatea.

Bilete pentru UNSEEN.CONCERT IN THE DARK pentru recitalul de la Filarmonica Banatul din Timisoara se mai pot achizitiona de la intrarea in sala de concert, chiar inainte de inceperea recitalului. Pretul unui bilet este de 60 de lei. (I.P.)




Leave a Reply