O noua realizare remarcabila la INCEMC Timisoara! „Contraelectrodul Toroidal pentru Propulsia Ionica”, inovatie a grupului condus de fiz. dr. Marius Chirita (P)

In cadrul Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Electrochimie si Materie Condensata (INCEMC) Timisoara a fost integral dezvoltat, testat, trimis spre brevetare si spre publicare contraelectrodul cu profil toroidal care permite multiplicarea fortei de propulsie a motorului ionic rotativ de circa 8 ori.


(Articolul stiintific trimis spre publicare poate fi descarcat de pe: https://www.researchsquare.com/article/rs-1918832/latest, cu optiunea “Full text”).

“In momentul de fata, fortele obtinute la INCEMC Timisoara le depasesc semnificativ pe cele raportate in literatura de specialitate, inclusiv pe cele ale celor mai celebre universitati”, ne spune dr. Marius Chirita.

De asemenea, dupa cum ne-a dezvaluit cercetatorul timisorean, a fost depasita pentru prima oara una dintre cele doua conditii de zbor (impuse de catre NASA, in 2010, pentru densitatea de forta (23,5 N/m2 obtinuti, fata de 20 N/m2 impusi).

In privinta fortei obtinute, cei 23,5 N/m2 densitate de forta, inregistrata la INCEMC Timisoara, Romania, demonstreaza, pentru prima oara, fara echivoc, ca sunt posibile aplicatii legate de propulsia in atmosfera.

Principiul de functionare este extrem de simplu si se bazeaza pe faptul ca varfurile subtiri ale acelor metalice, precum si marginile metalice ascutite, produc curgeri ale sarcinilor electrice locale, atunci cand intre acestea si un contraelectrod conductor se aplica o tensiune mare in curent continuu. Ionii generati se ciocnesc cu moleculele neutre adiacente, cedandu-le aproape tot impulsul si energia captata prin accelerarea in campul electric.

Ca efect, aerul se pune in miscare pe sensul electrodul ascutit – contraelectrod (cu suprafata mult mai mare decat a electrodului ascutit/subtire) generand, astfel, o forta de propulsie pe directia electrod-contraelectrod.

Amintim ca, in urma cu doi ani, dr. fiz. Marius Chirita si prof. dr. Fiz. Adrian Ieta, de la Suny Oswego University, USA, au demonstrat, pentru prima oara, ca o elice modificata si introdusa intr-un contraelectrod cilindric poate genera suficienta forta de propulsie incat sa se ridice si sa zboare in aer, in conditii atmosferice normale. Ei au construit, pentru prima oara, motorul ionic rotativ, “Rotary Ion Engine” (RIE) cu contraelectrod cilindric. Motorul nu are amprenta termica, magnetica sau sonora! Inventia a fost recompensata cu doua medalii de aur, la Euroinvent 2021, si respectiv Euroinvent 2022 (in 2022 a fost premiat motorul ionic cu elice contrarotative).

Prezentul motor ionic rotativ cu contraelectrod toroidal, primul in lume de acest fel, a fost realizat integral in cadrul departamentului de Materie Condensata si Fizica Aplicata a Institutului de Cercetari pentru Materie Condensata si Electrochimie din Timisoara, Romania. Cercetarile sunt finantate in baza proiectului CCCDI, PN-III-P2-2.1-PED-2019-3646, Ministerului Roman al Educatiei si Cercetarii, in cadrul PNCDI III. Titlul proiectului este: “Validarea experimentala a propulsiei ionice in conditii de laborator. Demonstrator: sistem de zbor cu motor ionic rotativ”, director de proiect dr. fiz. Marius Chirita. Membrii echipei de cercetare au fost: prof. dr. Adrian Ieta, drd. Virgil Rotaru, drd. Petru Marghitas, drd. Mircea Nicolaescu.

Intrebat fiind ce ne pregateste pentru viitor, dr. Marius Chirita ne spune ca a conceput si ca intentioneaza sa breveteze un nou tip revolutionar de motor. Ne asigura ca in cazul in care ar fi finantat printr-un nou proiect, acest lucru ar putea fi perfect realizabil, deoarece testele preliminarii pe care le-a facut cu aparatura existenta au fost, neechivoc, relevante. Este insa nevoie de bani pentru finantarea unei aparaturi mult mai performante decat cea pe care o are institutul in dotare in momentul de fata.

In prezent, lucreaza alaturi de prietenul si colaboratorul sau, prof. univ. dr. Adrian Ieta la testarea capabilitatilor motorului ionic rotativ in diferite conditii extreme de functionare. (I.P.)

 

Leave a Reply