CircumEuropa. Navigatia internationala pe Bega, reluata dupa 56 de ani cu prima calatorie cu vaporul de la Timisoara in jurul Europei

CircumEuropa, prima expeditie fluvio-maritima a unui echipaj romanesc in jurul Europei, initiata de operatorul TV Cristian Iliea, va avea punctul de plecare la Timisoara, in aprilie 2023, de pe Canalul Bega. Urmeaza cinci rauri, patru mari, un ocean si cinci stramtori, cu o ambarcatiune.


CircumEuropa vrea sa fie un ambasador al Timisoarei – Capitala Culturala Europeana, dar are si darul sa constientizeze ca raul Bega poate fi o poarta importanta spre orice loc din Europa.

„Sufletul Begai nu avea cum sa lipseasca din expeditia noastra. Va anuntam cu mare bucurie ca plecarea din Timisoara, in prima etapa SEA 2023 Circumeuropa, se va face cu vaporul Pelican!”, este mesajul postat de Ilea pe Facebook.

Echipajul CircumEuropa are in acest moment sase membri. Pe langa capitanul Cristian Iliea, director de imagine de 25 de ani, angajat al TVR Timisoara, practicant al sailingului de peste doua decenii, in barca vor mai fi Mihai Patrascu, director de imagine la TVR, Cosmin Jitariuc, jurnalist la TVR Timisoara, bilogul Oana Gavriliuc, Doru Cret – presedintele West Yacht Club, si omul de afaceri Ovidiu Badina, ginerele mogulului de presa Zoltan Kovacs.

“Avem un canal navigabil care a ajutat la dezvoltarea economica a Timisoarei si a Banatului din perioada austro-ungara. Probabil ca nu o sa mai facem transport de marfa pe Bega, dar cu siguranta turism vom putea face si vom avea numai de castigat.

Vrem sa promovam Timisoara, accesibila de pe apa de oriunde din Europa, vrem sa promovam canalul Bega, dar vrem sa promovam Timisoara-Capitala Culturala Europeana 2023, pentru ca avem in drum peste 20 de orase, foste capitale ale culturii”, a declarat Cristian Ilea, care a fondat si proiectul Wildlife Romania, prima gradina zoologica virtuala cu animale salbatice aflate in libertate.

Repararea infrastructurii de navigatie pe canalul Bega permite calatoria pe apa intre Timisoara si Serbia. De acolo se poate ajunge pe Tisa, Dunare, Marea Neagra, iar in directia opusa, pe Dunare se poate ajunge la Belgrad, Novi Sad, Budapesta, Bratislava sau Viena. Pe diferite rauri, se poate naviga pana in Marea Nordului.

Mai trebuie sa se construiasca punctul de frontiera fluvial intre Romania si Serbia, care ar trebui sa fie gata in a doua parte a anului 2023. 

Inainte de deschiderea oficiala a punctului de frontiera, vaporul Pelican, si el proaspat restaurat, va iesi din tara printr-un punct mobil al politistilor de frontiera.

Reamintim ca, in perioada interbelica, transportul comercial de marfuri pe Canalul Bega ajungea pana la 250.000 de tone anual. Canalul era important si pentru transportul de pasageri. In anul 1944, s-au transportat 500.000 de pasageri.

In anul 1958, pe Canalul Bega a fost inchis transportul de marfa, iar in anul 1967 a fost inchis transportul de pasageri. Construit in anul 1732, Canalul Bega a devenit primul canal navigabil de pe teritoriul actual al Romaniei. Lungimea totala navigabila era de 116 kilometri, respectiv 44 de kilometri in Romania si 72 de kilometri in Serbia. (Eva Theodorescu)

Sursa foto: Facebook – Cristian Ilea

Leave a Reply