Artmania 2023 Sibiu: Trupa suedeza de metal progresiv Pain of Salvation, revelatia primei zile de festival

Festivalul ARTMANIA 2023 a inceput, vineri, 28 iulie, la Sibiu, in Piata Mare, iar penultimul recital a constituit o mare revelatie: cunoscutul grup suedez PAIN OF SALVATION a realizat un show excelent, dovedind calitati ritmico-melodice de exceptie pe parcursul (doar a) unei ore de muzica prog-rock de mare valoare.


Pain of Salvation este cunoscuta ca una dintre trupele fundamentale de metal progresiv din a doua generatie, care a aparut pe la mijlocul anilor 90, dar adevarul este ca trupa se constituie ca una dintre cele mai vechi trupe de metal progresiv inca active.

Trupa a fost formata de catre chitaristul, cantaretul si compozitorul Daniel Gildenlöw si cativa prieteni in 1984, la doi ani dupa constituirea Fates Warning, la trei ani dupa infiintarea Queensrÿche si cu un an inainte de inceputul Dream Theater, cand Daniel avea doar 11 ani. La acea vreme, trupa se numea Reality, dar pe masura ce Daniel a crescut si-a dat seama ca numele trupei trebuia schimbat, in ciuda faptului ca trupa era practic aceeasi. Asa ca, in 1991, trupa s-a schimbat oficial de la Reality la Pain of Salvation.

Cu 11 albume la activ, la acest moment Pain of Salvation se compune din: Daniel Gildenlöw – lead vocals, guitars, lute, mandolin, bass, keyboards, piano, sampling, drums, percussion (1984−prezent), Daniel Gildenlöw – lead vocals, guitars, lute, mandolin, bass, keyboards, piano, sampling, drums, percussion (1984−prezent), Johan Hallgren – guitar, vocals, mandolin (1997–2011, 2017–prezent), Léo Margarit – drums, vocals, percussion, mandolin (2007−prezent), Daniel “D2” Karlsson – keyboard, percussion, bass, backing vocals (2011 (touring), 2011–prezent).

Ca repere muzicale, as aminti cunoscutul album Remedy Lane, care este, alaturi de toate albumele lui Pain of Salvation, un album concept, dar, spre deosebire de celelalte albume lansate de trupa pana atunci, conceptul de Remedy Lane a fost atat mai usor si mai aproape de public, deoarece a tratat despre chestiuni mai pamantesti decat albumele anterioare (dragostea pierduta, pofta, sentimentele emotionale pe care le poti simti, relatia umana etc.).

Albumul este partial autobiografic, este un album concept care se ocupa de cautarea auto-descoperirii a lui Daniel, atingand in acelasi timp teme precum dragostea, sexul, pierderea, dezamagirea sau sinuciderea. Poate fi considerat un album prog mai intunecat, care, surprinzator sau nu, contine cateva momente foarte inaltatoare, fie ca sunt cauzate de maiestria instrumentala la care este expus ascultatorul, fie de variatile incredibile si imprevizibile din unele dintre melodii.

Puternic din punct de vedere tematic, foarte intrigant din punct de vedere liric si uimitor din punct de vedere muzical, putem afirma ca „Remedy Lane” impresioneaza la fel de mult pe cat surprinde prin compozitia neobisnuita, abordarea specifica a temelor muzicale de catre trupe si frumoasa amalgamare a momentelor acustice cu cele mai dure, mai grele.

Cu toate acestea, Pain of Salvation a cantat la Sibiu albumul lor intitulat „Panther”, lansat ca cel de-al optulea album de studio in august 2020, ca de obicei, prin Inside Out Music, iar aceasta noua inregistrare serveste drept succesor al ofertei lor absolut geniale din 2017 „In the Passing Light of Day”.

Albumul prezinta o colectie de noua melodii noi, care acopera aproximativ cincizeci de minute de redare, oferind lumii muzicii grele o adevarata gura de aer proaspat – acest album este aproape unic in ceea ce priveste modul in care suna in comparatie cu muzica precedenta Pain of Salvation. Totusi, in timp ce ascultatorul va gasi ingredientele obisnuite ale unui album PoS bun – abordarea deosebita a compozitiei de cantece, refrenurile memorabile, versurile atent selectate si varietatea de sunete pe care membrii trupei le creeaza, exista, de asemenea, ceva care il plaseaza in afara fata de restul catalogului trupei.

Este extraordinar de personalizat si, sincer, este aproape ca un adapost pentru toti fiii razvratiti de acolo si o reflectie foarte realista asupra starii actuale a spiritului uman.

„Panther” este la fel de senin, pe cat de greu, iar sentimentul general pe care il lasa acest album este de ceva reconfortant, fiind ca un prieten care este dispus sa te asculte atunci cand ai cea mai mare nevoie,  inregistrarea chiar daca nu este inaltatoare – este, de fapt, captivanta si reflectorizanta si solicita toata atentia, asa cum este cazul majoritatii lansarilor acestei excelente trupe suedeze.

Albumul incepe cu piesa puternica „Accelerator”, insotita de un videoclip foarte bine filmat, melodia care spune povestea dezamagirilor dintr-o relatie, iar nelinistea este infatisata perfect de cantecul puternic al lui Daniel Gildenlöw.

Urmeaza „Unfuture”, o melodie care se formeaza incet si se desfasoara treptat intr-una dintre cele mai amenintatoare refrene pe care le-ai putea auzi intr-o melodie de Pain of Salvation.

Apoi urmeaza single-ul „Restless Boy”, o melodie care rezuma usor tema despre care vorbeste. „Wait” este o plimbare emotionanta de 7 minute si o melodie care suna foarte neobisnuit pentru trupa, cu peisajele sonore ambientale si efectele vocale; mai apoi este „Keen to a Fault”, o alta piesa puternica pe care Gildenlöw o abordeaza extrem de rafinat.

„Fur” este un mic instrumental indraznet care duce la piesa de titlu aproape rap-metalul care s-ar fi potrivit cu siguranta perfect albumului intitulat „Scarsick”; „Species” este o piesa metal decenta care comenteaza dezamagirea povestitorului fata de societatea la care este expus.

Si, in cele din urma, „Icon” , o piesa de 13 minute, este o compozitie interesanta care imbuteliaza toate aspectele diferite ale melodiilor precedente, dar compozitia nu este neaparat printre cele mai puternice ale trupei.

Intr-un cuvant, „Panther” este o completare puternica la discografia Pain of Salvation, o colectie emotionanta dar si sumbra de prog metal foarte inovatoare amestecata cu inclinatiile lor art rock, care ne ofera imaginea de ansamblu pesimista a lui Daniel Gildenlöw asupra lumii in care traim.

Concertul la care am asistat ne-a plimbat usor si prin alte albume de succes ale trupei, aducandu-ne aminte de Gentle Giant cu piesa „The Reasons” la inceputul recitalului sau de primele albume Dream Theater la final cu „The Perfect Element”.

Un concert strasnic , pe care l-as fi vazut la finalul primei seri cu cel putin 90 de minute de prestatie scandinava a masurilor compuse presarate cu voci la unison perfect armonizate, care in ciuda unor probleme de sunet (culmea un Parket Fly Deluxe care s-a dezacordat excesiv – fata de cealalta chitara a lui Daniel – o Mayone denumita Elements – modelul Earth de 7 corzi), plus cateva deficiente de sunet ale claviaturistului, au fost remediate rapid ducand spre succes o prestatie minunata ale suedezilor. A fost adevaratul succes al primei zile de Artmania 2023 si o surpriza placuta pentru toti de acolo.

(Gabriel Adrian)

Leave a Reply