Aeroportul International Timisoara, inchis temporar? Cum raspunde directorul Dorel Gradinaru acuzatiilor lansate de Autoritatea Aeronautica Civila din Romania

Conducerea Aeroportului International Timisoara raspunde acuzatiilor lansate, in ultimile zile, de Autoritatea Aeronautica Civila din Romania, avertizand ca doar cu jumatati de afirmatii, alimentate prin speculatii si interpretarile publice, se poate aduce atingere imaginii celei mai mari aerogari din vestul tarii.


Poate nu intamplator, aceste discutii despre starea pistei sau a balizajelor Aeroportului International Timisoara apar intr-o perioada in care ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, incearca sa-l inlature de la conducerea societatii pe generalul (r) Dorel Gradinaru, care a anuntat ferm ca nu-si va da demisia.

Astfel, intr-un comunicat trimis, astazi, presei, de Dorel Gradinaru, se atrage atentia ca implicarea Autoritatii Aeronautice Civile din Romania in acest „joc” de-a demiterea initat de Sorin Grindeanu risca sa degradeze ireversibil imaginea Aeroportului International Timisoara. Mai cu seama ca, in aceste zile, ministrul Transporturilor tocmai a anuntat semnarea documentelor pentru demararea unor investitii de 400 milioane de lei la Aeroportul International Craiova.

Iata comunicatul transmis de Aeroportului International Timisoara:

„Aeroportul International Timisoara – „Traian Vuia” (AIT-TV) este certificat in conformitate cu reglementarile europene in vigoare, dincolo de orice speculatie. O arata si auditurile privind indeplinirea conditiilor, din septembrie si noiembrie 2021, ale Autoritatii Aeronautice Civile Romane (AACR), planificate in conformitate cu programul de supraveghere, care se deruleaza pentru toate aeroporturile pana in 2024.

Neconformitatile identificate de inspectorii AACR cu ocazia auditului la AIT-TV au fost, absolut toate, exclusiv de nivelul 2 si observatii, niciuna dintre acestea nefiind de nivelul 1, respectiv neconformitate grava si remediere imediata. Managementul AIT-TV monitorizeaza continuu aspectele legate de asigurarea conditiilor certificate si actioneaza in consecinta atunci cand acestea nu mai sunt asigurate.

La finalul fiecarui audit planificat al AACR, AIT-TV are obligatia si transmite un plan de masuri corective, in termenul stabilit de autoritate. In acest moment nu au fost transmise din partea AACR niciun fel de notificari referitoare la punerea in pericol a sigurantei pasagerilor care tranziteaza aeroportul timisorean. Acesta este fluxul curent de comunicari si masuri prin care orice aeroport din Europa isi adapteaza aplicarea normelor aeroportuare si isi imbunatateste gradul de siguranta. Este cea mai importanta observatie care subliniaza functionarea aeroportului timisorean, unde aplicarea regulilor de siguranta a pasagerilor este ireprosabila.

Ca urmare a evaluarilor de risc efectuate de catre personalul de specialitate si care au avut la baza starea reala actuala a conditiilor de operare, managementul AIT-TV a luat decizia procedurala de degradare a categoriei de operare a aeroportului, pentru asigurarea traficului aerian in conditii de siguranta.

Mai exact, avand in vedere trendul descrescator al starii pistei de decolare / aterizare, precum si cel al sistemului de balizaj, la care in ultimii 10 ani nu au existat deloc investitii de reconstructie, pentru siguranta pasagerilor, managementul AIT-TV a decis sa degradeze operatiunile in conditii de vizibilitate redusa. Aceasta degradare a categoriei de operare afecteaza exclusiv perioadele in care scade vizibilitatea (ceata) in lungul pistei de decolare / aterizare sub valoarea de 300 m. Degradarea operarii in conditii de vizibilitate redusa, nu s-a decis in premiera acum. Au mai existat astfel de degradari si in trecut, care au fost luate si in cazul altor aeroporturi.

Anterior, in 2019, AACR a formulat constatari si neconformitati care au fost trecute sub tacere, pentru ca… „nu a avut cine sa le comunice”!?! Cu titlu de exemplu, in luna decembrie 2018, la AIT-TV s-a constatat o situatie absolut nemaiintalnita, respectiv faptul ca deszapezirea, la un moment dat, s-a realizat cu sprijinul jucatorilor echipei de rugby Northampton Saints, din Anglia, veniti la Timisoara pentru un joc din cupele europene, care nu a mai avut loc datorita conditiilor meteo si a incapacitatii organizatorilor locali de a asigura conditiile de desfasurare ale partidei. Ilustrativ in acest sens este informatia aparuta in presa la acel moment ( https://paginiromanesti.ca/2018/12/18/echipa-rugby-anglia-deszapezit-romania/).

Tocmai de aceea, scoaterea din context a unor neconformitati sau observatii si transmiterea lor in mod trunchiat sunt menite sa deformeze realitatea. Fara a cunoaste toate detaliile tehnice, care sunt resorturile si consecintele deciziilor procedurale adoptate in operarea AIT-TV, doar cu jumatati de afirmatii, alimentate prin speculatii, interpretarile publice pot aduce atingere imaginii Aeroportului International Timisoara – „Traian Vuia”, fapt cu totul nedrept si inadecvat. Aeroportul timisorean asigura absolut toate conditiile de siguranta a pasagerilor si de operare a zborurilor, in conformitate cu reglementarilor internationale, conditii atestate de Autoritatea Aeronautica Civila Romana (AACR), singurul organism care indica oficial alinierea unui operator aeroportuar roman la normele stricte ale acestui domeniu de activitate”.

Reamintim ca Autoritatea Aeronautica Civila din Romania (AACR) a notificat, pentru a doua oara, conducerea Aeroportului Traian Vuia din Timisoara si a avertizat ca, daca masurile transmise nu vor fi implementate in cel mai scurt timp, siguranta pasagerilor ar putea fi pusa in pericol.

AACR a efectuat un audit, in luna septembrie a acestui an, pe Aeroportul din Timisoara, si ar fi constatat mai multe nereguli care pot pune in pericol siguranta zborului pe acest aeroport international. Astfel,  inspectorii aeronautici au constatat deficiente si au indicat o serie de masuri, precum:

  • suspendarea temporara, printr-o notificare, a operatiunilor de aterizare si decolare, in cazul in care apare pericolul acvaplanarii in urma ploilor abundente.
  • interentia prompta in cazul exfolierilor aparute la pista ca urmare a unor lucrari de inlocuire a cablurilor de alimentare a luminilor.

In luna noiembrie, AACR a facut al doilea audit la Aeroportul Timisoara si a constatat ca actuala conducere, asigurata de Dorel Gradinaru a remediat niciuna dintre neregulile comunicate a fi indreptate.

Tot in cadrul auditurilor, s-a constatat ca exista lampi de balizaj marginal care au filtrele inversate, astfel incat unghiul de convergenta al lentilelor este indreptat catre exteriorul pistei, ceea ce poate fi o problema de siguranta a navigabilitatii. Cu ocazia acestor controale, inspectorii aeronautici nu au gasit consemnari ale acestor deficiente la lampile de balizaj care au filtrele montate gresit. Toate aceste lucrari au fost receptionate de catre Aeroportul Timisoara sub conducerea actualului director general Dorel Gradinaru.

Prin urmare, Autoritatea Aeronautica a decis sa notifice, pentru a doua oara, conducerea aeroportului ca, in cazul in care nu pune in aplicare imediat recomandarile si masurile constatate, va inchide temporar Aeroportul Timisoara pana la remediere. (G.I.)




Leave a Reply