BREAKING NEWS! Moţiunea de cenzura impotriva Guvernului Tudose, initiata de PNL, a fost respinsa, dupa ce a adunat doar 159 de voturi “pentru”, mult sub minimul de 233    Doi tineri au fost snopiti in bataie de un echipaj de politisti si jandarmi, in zona Urseni, motiv pentru care au fost dati pe mana Parchetului    Lucrari oprite la Spitalul de copii "Louis Turcanu", dupa incidentul de miercuri dupa-amiaza, cand bratul macaralei s-a rupt si s-a prabusit peste corpul B    CCR a respins cererea presedintelui Senatului, Calin Popescu-Tariceanu, privind constatarea unui conflict juridic intre Guvern si DNA, ca urmare procurori au liber la Dosarul Belina     Ofiter de politie din cadrul IGPR, retinut de DNA pentru o spaga in valoare de 200.000 de euro    Scandal la Antena 3! Dana Grecu si-a depus demisia dupa ce Mircea Badea a jignit-o, acum o saptamana, pe Facebook

Culisele plecarii Carpatair de pe Aeroportul International Timisoara! Cine a semnat contractul de marketing care a permis Wizz Air sa “economiseasca” 2,6 milioane de euro?

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestEmail this to someoneBuffer this pageShare on TumblrShare on Yummly

Intrarea companiei aviatice Carpatair in insolventa si inchiderea HUB-ului de la Timisoara a afectat grav traficul de pasageri pe Aeroportul International Timisoara, daca luam in considerare ca, in 2011, Carpatair a transportat la/de la Timisoara 473.586 de pasageri, iar in 2012, cand a inceput declinul operational, 343.215 pasageri. In timp ce oficialii Carpatair au acuzat faptul ca, pe Aeroportul International Timisoara, in ultimii cinci ani, a avut loc un proces continuu de distorsionare a concurentei, prin acordarea de subventii unui operator concurent, directorul celei mai vestice porti aeriene a Romaniei, Dan Idolu, a explicat ca, de fapt, problemele companiei moldovenesti au inceput in momentul in care a decis sa renunte la operarea mai multor  destinatii.

In acest context, al declinului unui business aviatic care, in 2007, insemna un profit dublu fata de cel al Tarom-ului, trebuie subliniat faptul ca, in timp ce Carpatair nu si-a prea mai innoit flota de aeronave, operand cu 2 ATR-uri, 6 SAAB-uri, 1 Fokker si 1 Boeing, concurenta a achizitionat aeronave noi. Spre exemplu, in 2011, Tarom avea o flotila aeriana formata din 9 Boeinguri, 5 Airbusuri si 9 ATR-uri, iar Blue Air, compania omului de afaceri Nelu Iordache, in prezent intrata in insolventa, avea 9 Boeinguri. In acest context, nu a fost de mirare ca Taromul, in 2011, a avut o cifra de afaceri de 220 milioane de euro, in timp ce Carpatair atinsese nivelul de 69,1 milioane de euro.

Un contract cu dedicatie?

In ciuda acestor cifre si indicatori de performanta, contractul de marketing semnat intre Aeroportul International Timisoara si compania maghiara Wizz Air se pare ca a accelerat intrarea in incapacitate de plata a operatorului aerian Carpatair. La sfarsitul anului 2012, Curtea de Apel Piteşti a tranşat conflictul comercial dintre companiile aviatice Carpatair şi Wizz Air – care a avut ca obiect ajutorul de stat pe care compania maghiară l-a primit la cursele operate de pe Aeroportul Internaţional Timişoara – şi a anulat un contract de marketing indicat ca “instrument” al facilităţilor fiscale. De fapt, care este istoria acestui contract?

contract de marketingÎn 2011, Carpatair a intentat un proces competitorului Wizz Air si a sesizat Comisia Europeana, reclamand faptul ca operatorul maghiar a beneficiat de reduceri la plata unor taxe aeroportuare in valoare de 2,6 milioane de euro. Dupa ce Tribunalul Timia a admis cererea Carpatair, procesul a fost stramutat la Curtea de Apel Piteati, care a menţinut sentinta de la Timisoara. Astfel, în dosarul 1735/30/2011, instanta de Contencios administrativ si fiscal a decis in mod irevocabil anularea documentului prin care s-au oferit ajutoare de stat companiei Wizz Air.

Totodata, s-a respins cererea de necompetenta functionala a instantei si cererea pentru sesizarea Curtii de Justitie a Uniunii Europene cu intrebare preliminara, ambele invocate de Wizz Air Hungary Legikozlekedesi Kft. Aceasta hotarare a fost contestata imediat de catre oficialii companiei maghiare.

“Wizz Air au considerat ca hotararea a fost luata gresit de o instanta care nu are nicio competenta in judecarea si intelegerea problemelor implicate si care a nu a urmat procedurile corecte in acest caz. Din punctul de vedere al legii, pe care Curtea de Apel din Pitesti a considerat oportun sa nu o ia in considerare, doar Comisia Europeana are competentele necesare pentru a decide in cazul presupusului ajutor de stat”, s-a precizat intr-un comunicat semnat de Balazs Varro, corporate communication la Wizz Air.

În evaluarea contractului reclamat de compania Carpatair, instanta argeseană a tinut cont, cu siguranta, de concluziile expertilor Directoratului General pentru Competitie din cadrul Comisiei Europene, care au aratat ca ajutorul de stat a fost acordat printr-un marketing agreement.

grila taxei de marketing

“Scopul protocolului a fost ca Wizz Air sa plateasca o asa-zisa „suma retinuta” fiecarui pasager, variind intre 3,5 si 8 euro, astfel incat compania aeriana sa nu mai plateasca nici o alta taxa aeroportuara obisnuita, precum cea de landing sau decolare, de handling de bagaje, sau de handling de rampa”, se arata in raportul expertilor europeni. Conform Contractului de marketing nr. 835/30.07.2008, semnat la acea vreme din partea Aeroportului International „Traian Vuia” Timisoara de catre Daniel Idolu, directorul general, si Leontin de Maio, director general adjunct, iar din partea Wizz Air de catre Jozsef Varadi, managing director, compania maghiara beneficia de reduceri importante la plata taxelor pentru fiecare pasager.

Astfel, la un număr lunar de pasageri de la 0 la 5.349, transportati de la si inspre Timisoara, taxa de marketing era de 8 euro, intre 5.350 si 10.690 de pasageri – 6 euro, intre 10.691 si 15.999 pasageri – 5 euro, iar ce depasea limita de 16.000 de pasageri – doar 4 euro. Daca mai spunem ca, în 2011, Wizz Air a transportat 2,7 milioane de pasageri, iar in Romania opera doar de pe patru aeroporturi, respectiv Bucureşti, Cluj, Tg. Mures si Timisoara, se poate aprecia ca ajutorul de stat a fost calculat la peste 500.000 de pasageri anual…

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestEmail this to someoneBuffer this pageShare on TumblrShare on Yummly

8 Responses to Culisele plecarii Carpatair de pe Aeroportul International Timisoara! Cine a semnat contractul de marketing care a permis Wizz Air sa “economiseasca” 2,6 milioane de euro?

  1. Air says:

    Idolu=pușcărie vezi si pe voceatimisului.ro că-ți ani grei va lua împreuna cu stamatovici, Chivu,Moldoveanu de la personal dorosenco,sotii raimer,….. Pista trebuie urgent controlată ca rezistența e mai mica decât greutatea avioanelor. Si câte mai sunt…

  2. Aeroport says:

    2013 anul decaderii totale, pasageri 350.000 de la 1.300.000 in 2012, si o pierdere de 6.500.000 euro in 2013. Cine si cand va platii pentru acest dezastru Papagalul de Idolu ?

  3. Peianov says:

    Mare dezastru la juristii din aeroport. Madam peianov care a semnat alaturi de idolu contractul de marcheting si alte documente astazi sta cu inima ranita fiinca vine cineva sa intrebe de ce? Oarece comisioane au poposit si la familia ei? Asteptam raspunsul pe adresa redactiei si cu amanunte despre alte semnaturi si mizeri pe care ea le intelege dar stiu si altii, dar toate la timpul lor.

  4. Stamatovici says:

    Mister Stamatovici , cum a fost in Budapesta? Cam multa lume a fost in urma voastra dar asta este alta problema. Tu oricum esti lipit de idolu. Oare cine facea facturile direct cu pixul direct la wizz si cine le semna personal? Sti tu, nu? Ai ca ai fost foarte inteligent .pacat de tine

  5. Bl says:

    Motorina din aeroport trebuie căutată pe acasă pe la uni ca Chivu sau reimer oare câte microbuze are reimer de transport si cu ce bani a făcut vila in care sta. Poliția ta vede si nu zice nimic. Dar camerele merg si dosarul creste

  6. ciuca says:

    De Samartinean nu zice nimeni nimic? Lasa ca ma ocup eu de el dupa Sarbatori. A “ciordeles” si ala la greu.

  7. Banca says:

    Fostul director a lăsat in conturile aeroportului peste 10 000 000 euro si fără datorii conform datelor ministerului de finanțe. Restul sint povestiiii….

  8. Taxi says:

    Poate ne spun taximetriștii la cine plateau taxa?

Leave a Reply

%d bloggers like this: