TAXI PAR. Astazi au intrat in vigoare noile reglementari pentru soferii de la Uber, Bolt, Clever sau Yango. Amenzi de pana la 5.000 de lei pentru “pirati”

Incepand cu 1 februarie 2020, a intrat  in vigoare O.U.G. 49/2019 privind activitatile de transport alternativ cu autoturism si conducator auto, a anuntat Politia Romana, care explica conditiile ce trebuiesc indeplinite de cei care “fac” Uber, Bolt, Clever sau Yango.


Potrivit noilor prevederi, transportul alternativ se poate realiza doar prin intermediul unei platforme digitale avizate tehnic de Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale, autoturismele trebuie sa detina autorizatie pentru transportul alternativ, iar soferul – un certificat de atestare a pregatirii profesionale pentru transportul de persoane in regim de inchiriere, eliberat de Autoritatea Rutiera Romana.

Pana la aceasta data, persoanele fizice si juridice care deruleaza operatiuni ce intra sub incidenta acestei ordonante au beneficiat de o perioada de tranzitie pentru punerea in acord cu noile prevederi legale.

Autoturismele utilizate la transportul alternativ trebuie sa indeplineasca mai multe conditii:

  • Sa aiba maximum cinci locuri, inclusiv locul conducatorului auto;
  • Sa aiba inspectia tehnica periodica (ITP) realizata la fiecare sase luni;
  • La momentul cursei trebuie sa corespunda normelor tehnice privind siguranta circulatiei rutiere, protectia mediului si utilizarea conform destinatiei;
  • Sa detina copia conforma a autorizatiei pentru transportul alternativ.
  • Masinile care efectueaza transport alternativ nu beneficiaza de facilitatile de trafic aferente serviciilor publice de transport local, pasagerii urcand si coborand in locurile unde este permisa oprirea autovehiculelor.
  • Pe durata efectuarii curselor, autoturismele inregistrate pe platforma digitala vor avea afisat la vedere, in partea din fata si din spate a autoturismului, un ecuson care va contine numarul de inmatriculare, denumirea platformei digitale pe care este inregistrat autoturismul si elemente de siguranta care sa ateste autenticitatea ecusonului.

Ce conditii trebuie sa indeplineasca soferii:

Sa aiba varsta de cel putin 21 de ani, sa detina un certificat de atestare a pregatirii profesionale pentru transportul de persoane in regim de inchiriere eliberat de Autoritatea Rutiera Romana si sa detina permis de conducere categoria B de cel putin doi ani.

Sa nu aiba cazier, sa detina aviz medical si psihologic, sa nu-i fi fost suspendat dreptul de a conduce in ultimul an pentru conducerea sub influenta bauturilor alcoolice sau a substantelor psihoactive si sa nu fi fost implicat in accidente rutiere soldate, din culpa sa, cu decesul sau vatamarea grava a uneia sau mai multor persoane.

Soferii trebuie sa aiba la bordul autoturismului si sa prezinte la controlul rutier, pe langa documentele prevazute de legislatia rutiera, si urmatoarele documente: asigurarea de raspundere civila auto, asigurarea pentru persoane si bunurile acestora, ecusonul de transport alternativ si copia conforma a autorizatiei pentru transport alternativ.

Obligatiile soferilor:

  • Sa aiba tinuta corespunzatoare
  • Un comportament civilizat si preventiv in relatia cu clientul”
  • Sa nu refuze efectuarea cursei in conditiile initial agreate
  • Sa se supuna controlului autoritatilor cu atributii in domeniu
  • Sa nu utilizeze mijloacele audio-video fara acordul clientului si sa efectueze cursa doar cu un autoturism inscris pe platforma digitala.

Constituie contraventie, daca potrivit legii penale fapta nu constituie infractiune, si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 de lei la 5.000 de lei urmatoarele fapte ale conducatorului auto:

a) efectuarea unei curse fara detinerea unui certificat de atestare profesionala;

b) efectuarea unei curse fara respectarea prevederilor articolului 13, alineatul 4 (operatorul de transport alternativ are dreptul sa efectueze transport alternativ cu autoturismul pentru care s-a emis copia conforma a autorizatiei pentru transportul alternativ:

  • permanent, in interiorul localitatii unde isi are sediul sau domiciliul sau in regiunea de dezvoltare Bucuresti-Ilfov, dupa caz;
  • ocazional, cu plecare din localitatea unde isi are sediul sau domiciliul ori din regiunea de dezvoltare Bucuresti-Ilfov, dupa caz, spre alte localitati)

c) lipsa de la bordul autoturismului, in timpul efectuarii transportului alternativ, a ecusoanelor pentru transportul alternativ;

d) lipsa de la bordul autoturismului, in timpul efectuarii transportului alternativ, a asigurarii de raspundere civila auto, asigurarii pentru persoane si bunurile acestora, ecusonului de transport alternativ si copiei conforme a autorizatiei pentru transport alternativ (aceste documente trebuie avute in plus fata de cele prevazute de legislatia rutiera);

e) solicitarea catre pasager a platii unei alte sume de bani in schimbul activitatii de transport efectuate;

f) neinformarea in termen de 24 de ore a operatorului de transport alternativ cu privire la modificarea oricaror informatii referitoare la persoana sa, comunicate acestuia in scopul admiterii sale pe platforma digitala;

g)  efectuarea cursei cu un autoturism neinscris pe platforma digitala;

h) efectuarea transportului alternativ prin intermediul unei platforme digitale neavizate tehnic de catre Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale;

In cazul savarsirii contraventiilor prevazute la articolul 34 literele b si f, odata cu aplicarea sanctiunii contraventionale se suspenda dreptul de utilizare a autoturismului respectiv pentru 6 luni.

Controlul respectarii noilor prevederi legale este asigurat de Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale, Inspectoratul de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier, Agentia Nationala de Administrare Fiscala, politistii rutieri, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor si inspectoratele teritoriale de munca, potrivit actelor normative care reglementeaza domeniul de competenta al acestor institutii, mai explica Politia Romana intr-un comunicat transmis sambata. (V.E.)




Leave a Reply